Δημοσιογράφοι & επιχειρηματίες

494 Views |  2

Την Παρασκευή στις 20 Σεπτεμβρίου του 2013, το Ερευνητικό Κέντρο Pew σε συνεργασία με το Ίδρυμα John S. and James L. Knight διοργάνωσαν μία ανοικτή συζήτηση με θέμα το μέλλον της μη κερδοσκοπικής δημοσιογραφίας. Η εκδήλωση συγκέντρωσε εκπροσώπους των χορηγικών και δημοσιογραφικών κοινοτήτων, ανθρώπους του πνεύματος, καθώς και εμπειρογνώμονες του κλάδου. Δεδομένου ότι στην Ελλάδα ελάχιστοι είναι οι μη κερδοσκοπικοί δημοσιογραφικοί οργανισμοί, η έρευνα έχει μεγάλο ενδιαφέρον, αν και είναι προθύστερη των ελληνικών δεδομένων.

 Η συζήτηση βασίστηκε σε δεδομένα μιας έκθεσης που πραγματοποιήθηκε από το Ερευνητικό Κέντρο Pew 
σχετικά με την οικονομική βιωσιμότητα της μη κερδοσκοπικής δημοσιογραφίας αλλά και της επικείμενης έκθεσης του Ιδρύματος Knight, όπου αξιολογήθηκε η κατάσταση μιας ομάδας μη κερδοσκοπικών ειδησεογραφικών οργανισμών. Περιληπτικά…

1.Η φιλανθρωπία ή αλλοιώς οι χορηγίες ιδρυμάτων παραμένουν σημαντικός παράγοντας για το μέλλον της μη κερδοσκοπικής δημοσιογραφίας αφού ουσιαστικά αποτελούν τους μόνους πόρους για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αποτελούν επίσης σημαντικό παράγοντα στη δημιουργία καινοτόμων δημοσιογραφικών παραγωγών ή –όπως συνηθίζεται πλέον να λέγεται- δημοσιογραφικών προιόντων.

2. Ορισμένα ιδρύματα είτε δεσμεύονται για μεγάλο χρονικό διάστημα είτε το κάνουν πρακτικά αφού υπάρχουν δημοσιογραφικοί οργανισμοί τους οποίους χρηματοδοτούν για 20-25 χρόνια. Ο πρόεδρος της ProPublica,  Richard Tofel, τόνισε ωστόσο την αξία των πολιτών που χρηματοδοτούν με μικρά ποσά για μεγάλο χρονικό διάστημα.

3. Η μακροπρόθεσμη στήριξη συνοδεύεται οπωσδήποτε από κάποιες προυποθέσεις, βασική εκ των οποίων είναι οι χρηματοδότες να αναγνωρίσουν ότι ο δικαιούχος ή ο υποψήφιος δικαιούχος δίνει προτεραιότητα σε ένα θέμα το οποίο οι ίδιοι θεωρούν κορυφαίο.

4. Ορισμένα ειδησεογραφικά μέσα ενημέρωσης εξαρτώνται σε μόνιμη βάση από τους δωρητές αντίθετα από κάποια άλλα που προσπαθούν να αποκτήσουν ανεξάρτητα έσοδα. Οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί που επικεντρώνονται κυρίως στην ερευνητική δημοσιογραφία αλλά και άλλοι διαθέτουν τις δωρεές κυρίως για την αποστολή τους αδυνατώντας να ανταποκριθούν στο ρόλο του επιχειρηματία. Χωρίς κανείς να παραγνωρίζει το γεγονός ότι οι επιχειρηματικές ικανότητες έχουν κρίσιμη σημασία για το μέλλον της μη κερδοσκοπικής δημοσιογραφίας, οι δημοσιογράφοι αδυνατούν να ανταπεξέλθουν σε αυτό: «Προσωπικά έχω έρθει σε επαφή με πέντε από αυτούς (τους μη κερδοσκοπικούς ειδησεογραφικούς οργανισμούς)», δήλωσε η Feather Houstoun, ανώτερη σύμβουλος του Ιδρύματος Wyncote. «Απλώς δεν έχουν επιχειρηματικό μυαλό» και ο Jeff Jarvis, (διευθυντής του Κέντρου Επιχειρηματικής Δημοσιογραφίας towknight στην Ανώτατη Σχολή Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης) υπερθεμάτισε δηλώνοντας:  «Οι δημοσιογράφοι δεν σκέφτονται όπως οι επιχειρηματίες».

Ενστικτωδώς, οι συντάκτες και οι διευθυντές αυτών των επιχειρήσεων τείνουν να δίνουν προτεραιότητα στο δημοσιογραφικό έργο, δήλωσε ο Kevin Davis του δικτύου INN, προσθέτοντας ότι ενώ αυτά τα μέσα ενημέρωσης αφιερώνουν σήμερα περισσότερο χρόνο στην επιχειρηματική δραστηριότητα σε σχέση με το παρελθόν, ωστόσο προβαίνουν σε αυτές τις δραστηριότητες με κάποια καθυστέρηση.

Κάποιοι πρότειναν ότι η επιμόρφωση ή η παροχή επαγγελματικών συμβουλών θα μπορούσαν να θεωρηθούν χορηγική στήριξη, κερδίζοντας έτσι την έγκριση τόσο των δημοσιογράφων όσο και των χορηγών. Η Elizabeth Green, αρχισυντάκτης στο EdNews Network, λαμβάνει ήδη αυτό το είδος βοήθειας. Η ίδια τους συμβουλεύει όλους να δουν έξω από τη μη κερδοσκοπική ειδησεογραφική σφαίρα για να μπορέσουν να εμπνευστούν. Η δική της πηγή έμπνευσης είναι οι νεοσύστατες τεχνολογικές επιχειρήσεις και ο εκπαιδευτικός τομέας.

Και τουλάχιστον μερικοί ηγέτες στον τομέα της μη κερδοσκοπικής δημοσιογραφίας μεταμορφώνονται από δημοσιογράφοι σε διευθυντές επιχειρήσεων. Ο Steve Beatty, συντάκτης στο The Lens, δήλωσε ότι «Ανήκω ανάμεσα σε αυτούς, που όπως είπε η Feather, δεν γεννήθηκαν για να διαχειρίζονται χρήματα». Ωστόσο, ο ίδιος πρόσθεσε ότι «Ορισμένα προγράμματα, μια ολέθρια σχέση, ο Kevin Davis και κάποιοι άλλοι συνεργάτες στο ΙΝΝ, με έκαναν να συνειδητοποιήσω ότι οι μέρες μου σαν δημοσιογράφος έχουν περάσει. Πρέπει να είμαι τώρα επιχειρηματίας». Οι παρατηρήσεις του Beatty φάνηκαν να αντικατοπτρίζουν το συναίσθημα που συμμερίζονταν οι δημοσιογράφοι στην αίθουσα: τη θέληση να συμμετέχουν ενεργά στην επιχειρηματική πλευρά της δημοσιογραφίας, και την ταυτόχρονη αναγνώριση της πραγματικής ανάγκης για βοήθεια. Η έννοια των κοινών υπηρεσιών, όπως οι τεχνολογικές πλατφόρμες ή η παροχή επαγγελματικών συμβουλών μέσω των δικτύων των μη κερδοσκοπικών ειδησεογραφικών μέσων ενημέρωσης, φάνηκε να έχει απήχηση όχι μόνο στα θέματα προσωπικού και πόρων που αντιμετωπίζουν πολλά μέσα, αλλά και στη γεφύρωση του χάσματος της γνώσης.

Ειπώθηκαν και πολλά άλλα στη συνάντηση και μπορείτε να τα διαβάσετε στα αγγλικά εδώ ή στα ελληνικά εδώ. Τελικά-όπως γράφτηκε- παρά τις διαφορές, ο τομέας της μη κερδοσκοπικής δημοσιογραφίας είναι ιδιαίτερα ενωμένος (στις χώρες τους). Αυτό εντοπίζεται στις κοινές πρακτικές αλλά και στην οργάνωση σε ομάδες όπως το INN και το LION. Η ευπάθεια του τομέα συνεχίζει να υφίσταται, όμως (τουλάχιστον μεταξύ των μελών της αίθουσας), υπήρχαν σημάδια ότι η ψηφιακή μη κερδοσκοπική δημοσιογραφία εισέρχεται σε μια νέα εποχή, σε ένα νέο μεσοδιάστημα ανάμεσα στην εκκίνηση και την ωριμότητα.

πηγή φωτό background:dvanzuijlekom via photopin cc