Το 2018 φεύγει και μας αφήνει μια ενδιαφέρουσα παρακαταθήκη από νέες, συστηματοποιημένες γνώσεις, που γίνονται ενδιαφέρουσες οδηγίες για τους δημοσιογράφους και τα newsrooms. Βασισμένα σε έρευνες που διενεργήθηκαν μέσα στο 2018, ας δούμε κάποια ευρήματα που ενδιαφέρουν και εκείνους που παρέχουν ειδησεογραφικό περιεχόμενο, αλλά και τους χρήστες, ώστε να κατανοούν καλύτερα τι διαβάζουν, τι βλέπουν και τι ακούνε.

  1. Οι εικόνες και οι σύνδεσμοι στο κάτω μέρος της σελίδας βοηθούν τους αναγνώστες να παραμείνουν στον ιστότοπό μας.

H παραμονή των χρηστών σε ένα δικτυακό τόπο είναι η μεγάλη πρόκληση. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Center for Media Engagement του Πανεπιστημίου του Τέξας (Austin) οι ενδεδειγμένοι τρόποι για να κρατάμε τους χρήστες στις σελίδες μας είναι:

Α. Χρησιμοποιώντας μια εικόνα με τους συνδέσμους παίρνετε περισσότερα κλικ από ό, τι με απλό κείμενο με υπερσύνδεσμο.

Β. Η τοποθέτηση συνδέσμων στο τέλος της σελίδας έχει ως αποτέλεσμα περισσότερα κλικ από ό, τι η τοποθέτηση τους στη μέση της σελίδας

Γ. Η γενική διατύπωση (όπως “Σχετικές ιστορίες” ή «διαβάστε σχετικά») λειτουργεί καλύτερα από τη σύνθετη διατύπωση (όπως “Τι διαβάζουν άλλοι για αυτό το θέμα”)

Δ. Η σύνδεση με τα ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ  αντί για ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ παίρνει περισσότερα κλικ (εκτός αν η σελίδα παραπομπής είναι στο Facebook)

  1. Για να προσελκύσετε νέους συνδρομητές, αποφύγετε να χρησιμοποιείτε το λογότυπό σας και πείτε, απλώς, στους ανθρώπους τι κερδίζουν από την εγγραφή τους.

Ειδικότερα:

Α. Μην χρησιμοποιείτε το λογότυπό σας. Αντ ‘αυτού, χρησιμοποιήστε εικόνες όπως για παράδειγμα ένας δημοσιογράφος που εργάζεται αν έχετε ειδησεογραφικό site ή μια φωτογραφία από μια κορυφαία ιστορία που φιλοξενείτε.

B. Όταν ζητάτε συνδρομές μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, πείτε στους χρήστες τι θα κερδίσουν από την εγγραφή τους αντί για το τι θα χάσουν αν δεν εγγραφούν. Σε τι ακριβώς αποκτούν πρόσβαση δίνοντας το mail τους;

Γ. Οι διαφημίσεις για δωρεάν ενημερωτικά δελτία δηλαδή Newsletters λαμβάνουν περισσότερα κλικ από τις διαφημίσεις για επί πληρωμή πρόσβαση σε ψηφιακό ή έντυπο περιεχόμενο

Δ. Οι διαφημίσεις του Facebook μάλλον δεν αξίζουν την επένδυση

  1. Ας σταματήσουμε την καραμέλα με τα fake news

Στο δια ταύτα: η υπερέκθεση στη φράση “ψεύτικα νέα” ή fake news ή ψευδείς ειδήσεις, μπορεί να βλάπτει περισσότερο από την ίδια την έκθεσή μας σε μια ψευδή είδηση.

Η συνεχής αναφορά στα fake news, A. Mειώνει την εμπιστοσύνη των πολιτών στο ειδησεογραφικό περιεχόμενο, Β. Επηρεάζει αρνητικά την ικανότητα των ανθρώπων να διαχωρίσουν μια ψευδή από μια ακριβή διατύπωση καθώς εθίζονται στην αμφισβήτηση και Γ. Ευεπίδεκτοι σε ψευδείς ειδήσεις είναι όλοι, ανεξαρτήτως πολιτικής προέλευσης.

Η συνεχής έκθεση στη συζήτηση για τα fake news, αυξάνει τον σκεπτικισμό απέναντι στα media και κάνει κακό στην ποιοτική δημοσιογραφία, διότι αυτή είναι που τελικά πλήττεται από την αμφισβήτηση.

  1. Οι θετικές εικόνες και οι τίτλοι που επικεντρώνονται στη θεματολογία, αυξάνουν τις αντιδράσεις και τα σχόλια για τις πολιτικές ιστορίες.

Όταν χρησιμοποιούμε αρνητικές φωτογραφίες και εντυπωσιοθηρικά μηνύματα και εικόνες, αυξάνονται τα κλικ. Οι θετικές εικόνες, όμως, αυξάνουν τις αντιδράσεις των χρηστών, τα σχόλια, την έκφραση άποψης. Τι από τα δύο θέλουμε όμως;

Ο αλγόριθμος του Facebook δίνει προτεραιότητα στα σχόλια και τις αντιδράσεις. Αν κανείς εστιάσει στα κλικ, στην ουσία χάνει την πλήρη δυναμική της πλατφόρμας.

Α, και κάτι ακόμα! Μελέτες δείχνουν ότι η αρνητική πολιτική κάλυψη μπορεί να αυξήσει τον πολιτικό κυνισμό και τη δυσπιστία στα μέσα ενημέρωσης. Εάν ο στόχος του ειδησεογραφικού σάιτ είναι να δημιουργήσει ένα πιο αφοσιωμένο κοινό, τότε οι θετικές εικόνες και η έμφαση στο περιεχόμενο μπορεί να είναι ο τρόπος να προχωρήσουμε

  1. Λίγα ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία.

Α. Οι άνθρωποι με αρνητική διάθεση απέναντι στις ειδήσεις έχουν λιγότερες πιθανότητες να εντοπίσουν ψεύτικα νέα.

Β. Οι τοπικές ειδήσεις απολαμβάνουν μεγαλύτερης εμπιστοσύνης από τις «εθνικές» ειδήσεις, ωστόσο, οι πολίτες εξακολουθούν να ανησυχούν για τη διαφάνεια και την αξιοπιστία στα τοπικά μέσα.

Γ. Τα τοπικά μέσα ενημέρωσης είναι ικανότερα, στη συνείδηση των πολιτών, να εμπλέκονται με την τοπική κοινότητα.

Δ. Τα τρία τέταρτα των συμμετεχόντων σε έρευνες δυσκολεύονταν να επισημάνουν τη διαφορά μεταξύ είδησης, γνώμης, διαφημιστικού περιεχομένου και ανάλυσης.

Πηγή Φωτογραφίας: Reading newspapers in Leningrad, Mikael Korhonen.