Το Facebook εγκαινιάζει το φίλτρο εντοπισμού των ψεύτικων ειδήσεων στη Γερμανία.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ των Financial Times η εταιρία του Μαρκ Ζάκερμπεργκ εφαρμόζει για πρώτη φορά αυτό το φίλτρο εντοπισμού και σήμανσης των ψευδών ειδήσεων, εκτός ΗΠΑ, σε μια χώρα που το ενδιαφέρον για το θέμα είναι τεράστιο, αφενός εν όψει των εκλογών που έρχονται και αφετέρου εξαιτίας της διακίνησης μιας σειράς ύποπτων «ειδήσεων», όπως, για παράδειγμα μια πρόσφατη είδηση που μετέδωσε το Breitbart , σύμφωνα με την οποία πλήθος χιλίων ανθρώπων παρέδωσε στην πυρά την αρχαιότερη εκκλησία της Γερμανίας, ανήμερα την Πρωτοχρονιά.
Σύμφωνα, με τους FT, το Facebook θα αρχίσει να εντοπίζει και να βάζει σήμανση στις πλαστές ειδήσεις για τους χρήστες στη γερμανική επικράτεια. Τα εργαλεία με τα οποία θα γίνεται η διαδικασία, είναι αυτά που έχει ήδη ανακοινώσει η Facebook, στο πλαίσιο της συνεργασίας της με ανεξάρτητους οργανισμούς ελέγχου των ειδήσεων.
Πριν από μόλις δύο μήνες, η ίδια η Μέρκελ, από το βήμα της γερμανικής Βουλής, αμέσως μετά την επίσημη ανακοίνωσή της ότι θα διεκδικήσει την καγκελαρία στις επερχόμενες εκλογές, είχε καλέσει τους νομοθέτες της χώρας να αντιμετωπίσουν τις ψευδείς ειδήσεις, τα bots (τα αυτοματοποιημένα ρομπότ παραγωγής και διάχυσης ειδήσεων) και τα troll, εμφανώς θορυβημένη από το εκλογικό αποτέλεσμα τόσο στις ΗΠΑ, όσο και στο δημοψήφισμα για το Brexit, λίγο καιρό νωρίτερα.
Οι γερμανοί πολιτικοί έχουν προειδοποιήσει κατ’ επανάληψη για την επιρροή που θα μπορούσαν να έχουν οι ψεύτικες ειδήσεις στις ομοσπονδιακές εκλογές που έρχονται. Το νομοθετικό σώμα μελετά το ενδεχόμενο επιβολής μεγάλων χρηματικών προστίμων και στη Facebook και σε άλλες εταιρίες που επιτρέπουν τη διάχυση μη εξακριβωμένων ειδήσεων, ενώ η Μέρκελ έχει εκφράσει τις ανησυχίες της για πιθανή παρέμβαση της Ρωσίας μέσω κυβερνοεπιθέσεων. Την προηγούμενη εβδομάδα η γερμανική κυβέρνηση παρήγγειλε εισαγγελική έρευνα για τη διάχυση ψευδών ειδήσεων, με τους γνώστες, όμως, να εκφράζουν την αμφιβολία τους για την αποτελεσματικότητα αυτής της πρωτοβουλίας.
Πώς θα γίνεται ο έλεγχος των ειδήσεων;
Κάθε είδηση που μαρκάρεται ως ψευδής από τους χρήστες θα αποστέλλεται στο Correctiv, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό με έδρα το Βερολίνο. Εκεί θα γίνεται έλεγχος και διασταύρωση. Στην περίπτωση που μια είδηση θεωρείται αμφισβητούμενη θα λαμβάνει σχετική σήμανση και το Facebook θα προειδοποιεί τους χρήστες πριν την κάνουν share. Ταυτόχρονα, η ίδια είδηση θα εμφανίζεται, με τη βοήθεια του αλγόριθμου, πολύ χαμηλά στο News Feed. Tαυτόχρονα, η Facebook αναζητά συνέργειες με περισσότερους γερμανικούς οργανισμούς για τη διασταύρωση των ειδήσεων, ενώ θα επιχειρήσει την εφαρμογή των μεθόδων διασταύρωσης ειδήσεων και σε άλλες χώρες.
Οι γερμανικές αρχές έχουν απαιτήσει από τη Facebook και άλλες εταιρίες τεχνολογίας να επιτηρούν με επιθετικό τρόπο τόσο την ιστορία των πλαστών ειδήσεων όσο και την εκφορά ρητορικής μίσους. Ο γερμανός Υπουργός Δικαιοσύνης Heiko Maas είχε προτείνει η Facebook να αντιμετωπίζεται νομοθετικά ως εταιρία media και ως εκ τούτου να φέρει η ίδια την ευθύνη για όλο το περιεχόμενο που διακινεί. Η γερμανική κυβέρνηση σκέφτεται να δημιουργήσει μια ομάδα διασταύρωσης ειδήσεων όπως έχει κάνει η τσέχικη κυβέρνηση, αν και ακούγονται πολλές αντίθετες φωνές, που εγείρουν θέμα κυβερνητικής παρέμβασης στην ειδησεογραφία. Στην Τσεχία, οι γενικές εκλογές είναι προγραμματισμένες για τον Οκτώβριο του 2017 και κυβερνητικοί κύκλοι θεωρούν ότι, αυτή τη στιγμή υπάρχουν περισσότερα από 40 sites που διακινούν εξτρεμιστικές απόψεις, θεωρίες συνωμοσίας αλλά και αποσταθεροποίησης και ότι, πίσω από αυτά τα sites βρίσκεται ρωσικός δάκτυλος.