Το Facebook για τη δημοσιογραφία

467 Views |  2

 

 

 

Την περασμένη εβδομάδα το Facebook ανακοίνωσε ένα πρόγραμμα (Facebook Journalism Project) που στοχεύει στη δημιουργία ισχυρότερων δεσμών με τη βιομηχανία ειδήσεων. Σε αυτό το πλαίσιο το Facebook “θα συνεργάζεται με ειδησεογραφικούς οργανισμούς με σκοπό να αναπτύξει προϊόντα, μαθαίνοντας από τους δημοσιογράφους” αλλά και με εκδότες και εκπαιδευτικούς ώστε να μπορεί να “εφοδιάζει τους ανθρώπους με τις γνώσεις που χρειάζονται ώστε να γίνουν ενημερωμένοι αναγνώστες στην ψηφιακή εποχή“. Αυτά γράφει η Fidji Simo, που διευθύνει το συγκεκριμένο προϊόν, στο λογαριασμό της στο fb, λέγοντας ότι “επειδή στην κοινότητά μας (οι άνθρωποι) επιθυμούν να μοιράζονται και συζητούν ιδέες και ειδήσεις … επιχειρούμε να διασφαλίσουμε ένα υγιές οικοσύστημα ειδήσεων και δημοσιογραφίας“.

Στο πλαίσιο λοιπόν του “Facebook Journalism Project” αναμένεται να ξεκινήσει μια σειρά πρωτοβουλιών σε τρείς βασικές περιοχές:

1) Συνεργατική ανάπτυξη ειδησεογραφικών προϊόντων

Σε στενότερη συνεργασία με ειδησεογραφικούς οργανισμούς το Fb θα προσφέφει κανάλια διασύνδεσης και συνεργασίας στους εξής τομείς:

  • Εξέλιξη των υφιστάμενων μορφών αφήγησης / κατανάλωσης ειδήσεων – Live, 360, Instant Articles, κλπ – λαμβάνοντας υπόψιν τις προτιμήσεις των χρηστών, δημιουργία νέων, όπως για παράδειγμα τα “πακέτα ιστοριών” (πακέτα περιεχομένου) που θα χρησιμοποιούν τα Instant Articles, έτσι ώστε οι αναγνώστες να μπορούν να βλέπουν πολλές ιστορίες κάθε φορά από τους ειδησεογραφικούς οργανισμούς που επιλέγουν.
  • Ανάδειξη υφιστάμενων και νέων επιχειρηματικών μοντέλων και επιλογών δημιουργίας εσόδων για τους συνεργάτες του, όπως επέκταση των ζωντανών διαφημιστικών διαλειμμάτων, αρχίζοντας αυτό το μήνα με μια δοκιμή με τον γερμανικό οργανισμό ειδήσεων BILD. Επίσης το Fb επιθυμεί να προωθήσει τα ανεξάρτητα μέσα ενημέρωσης για να υποστηρίξει τις τοπικές ειδήσεις και ζητά συνεργασία με newsrooms και δημοσιογράφους ώστε μαζί να διαμορφώσουν αυτόν τον νέο τύπο ενημέρωσης.
  • Σε hackathons σε παγκόσμιο επίπεδο οι μηχανικοί του Facebook θα συνεργάζονται με προγραμματιστές από ειδησεογραφικούς οργανισμούς ώστε να εντοπίζουν μαζί λύσεις σε τεχνικά προβλήματα, ενώ με χορηγίες σε σημαντικά συνέδρια, όπως του “Digital Content Next” τον Ιανουάριο και το Φεστιβάλ Δημοσιογραφίας στην Περούτζια την άνοιξη, το Fb θα συνεισφέρει στην ανάδειξη των σχετικών συζητήσεων.

2) Εκπαίδευση και εργαλεία για δημοσιογράφους

  • Το Fb θα ξεκινήσει μια σειρά μαθημάτων elearning για τα προϊόντα, εργαλεία και υπηρεσίες του για δημοσιογράφους, σε εννέα γλώσσες, και σε συνεργασία με την Poynter τους προσεχείς μήνες θα ξεκινήσει ένα πρόγραμμα σπουδών για δημοσιογράφους. Για τα τοπικά newsroom θα συνεργάζεται με οργανισμούς όπως: Knight Foundation, Detroit Journalism Cooperative, Institute for NonProfit News, Local Independent News Online (LION), Institute for Journalism in New Media, Montclair State University’s Center for Cooperative Media κ.α.

 

  • Το εργαλείο CrowdTangle, που αποτυπώνει την κοινωνική απήχηση των ιστοριών, θα διατίθεται δωρεάν για τους συνεργάτες του Fb, ενώ το Facebook Live θα δώσει τη δυνατότητα στους διαχειριστές να ορίζουν συγκεκριμένους δημοσιογράφους ως “συνεισφέροντες”, ώστε να μπορούν να “βγαίνουν live” από το Page. Στο μέλλον, η ευελιξία αυτή θα επεκταθεί και στο Profiles – λεπτομέρειες εδώ.
  • Οι χρήστες-αυτόπτες μάρτυρες που φορτώνουν βίντεο και εικόνες την ώρα που συμβαίνει ένα γεγονός (breaking news) έχουν γίνει σημαντική πηγή ειδήσεων. Το First Draft Partner Network με τη συνεργασία 80+ εκδοτών, θα τους παρέχει πρακτική και δεοντολογική καθοδήγηση για το πώς μπορούν να εντοπίζουν, να επαληθεύουν και να δημοσιεύουν περιεχόμενο από τον κοινωνικό ιστό, φιλοδοξώντας να δημιουργήσει μια εικονική κοινότητα επαλήθευσης.

 

3) Εργαλεία για όλους

  • Παιδεία στην πρόσληψη των ειδήσεων (news literacy ). Το FB ανακοινώνει την πρόθεσή του να προωθήσει την παιδεία στην πρόσληψη των ειδήσεων (news literacy) ώστε οι χρήστες να έχουν τις γνώσεις που χρειάζονται για να αποφασίζουν ποιες πηγές να εμπιστεύονται. Θα βοηθήσει τους οργανισμούς που έχουν ήδη κάνει σημαντικό έργο στον τομέα αυτό, όπως τους Walter Cronkite School of Journalism and Mass Communication at Arizona State University, και σε συνεργασία με το News Literacy Project σκοπεύει να δημιουργήσει μια σειρά σχετικών “διαφημίσεων κοινωνικού ενδιαφέροντος” (public service ads, PSA).
  • Επιχειρώντας να περιορίσει τις “ειδησεογραφικές φάρσες “news hoaxes ανακοίνωσε βελτιώσεις στην πλατφόρμα του που στοχεύουν στη μείωση της εξάπλωσης του φαινομένου και στην διευκόλυνση σχετικών αναφορών από τους χρήστες και ξεκίνησε ένα πρόγραμμα συνεργασίας με οργανισμούς επαλήθευσης γεγονότων (fact checking) που έχουν υπογράψει των κώδικα αρχώνPoynter’s International Fact Checking Code of Principles.

 

Περισσότερα για όλες τις πιο πάνω πρωτοβουλίες μπορείτε να παρακολουθείτε εδώ.