Οι πιέσεις στις εταιρίες τεχνολογίας εντείνονται από τις κυβερνήσεις προκειμένου να αναλάβουν τις ευθύνες τους σε ό,τι αφορά τη διακίνηση του περιεχομένου στις πλατφόρμες τους. Ψευδείς ειδήσεις, bots, ψεύτικοι λογαριασμοί, blogs με άγνωστους ιδιοκτήτες, ανεξέλεγκτα click baits, εξτρεμιστικό περιεχόμενο… ένα χάος, στο έλεος του οποίου ο χρήστης προσπαθεί να διακρίνει την αλήθεια από το ψέμα, τον κίνδυνο και την προπαγάνδα.

Η Facebook κατηγορείται ότι δεν εκπονεί κάποιο σχέδιο με ίδιους πόρους, αλλά αρκείται σε συνέργειες με Οργανισμούς, Φορείς, Ειδησεογραφικά Πρακτορεία μέχρι και ΜΚΟ ενώ η Twitter φέρεται να αντιδρά νωχελικά στις περιπτώσεις καταγγελιών ύποπτων λογαριασμών, καθώς απενεργοποιεί μόλις το 1% των καταγγελλόμενων λογαριασμών.

Διαβάστε ακόμα στο jaj

Η Facebook Inc αποφάσισε λοιπόν να εκπονήσει στο Ηνωμένο Βασίλειο ένα πρόγραμμα για την εκπαίδευση και χρηματοδότηση τοπικών οργανώσεων για την καταπολέμηση του εξτρεμιστικού υλικού στο διαδίκτυο. Η ενέργεια αυτή εντάσσεται στις προσπάθειες, αναιμικές λένε πολλοί, που καταβάλλουν οι Εταιρίες Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, ώστε να περιορίσουν τη ρητορική μίσους και το βίαιο περιεχόμενο στις υπηρεσίες τους.

Image result for Online Civil Courage

Η Facebook, που ήδη την προηγούμενη εβδομάδα περιέγραψε τις νέες πρωτοβουλίες της για την εξάλειψη του εξτρεμιστικού και τρομοκρατικού περιεχομένου από την πλατφόρμα της, ξεκίνησε -την Παρασκευή 23 Ιουνίου- την πρωτοβουλία Online Civil Courage. Πρόκειται για μια κίνηση που πρωτοξεκίνησε στη Γερμανία το 2016, έχει έδρα το Βερολίνο, είναι πανευρωπαϊκής εμβέλειας και αναπτύσσεται διαρκώς.

Η πρωτοβουλία αυτή χρηματοδοτεί και εκπαιδεύει Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις ώστε να μπορούν να παρακολουθούν και να ανταποκρίνονται στο εξτρεμιστικό περιεχόμενο. Επίσης θα δημιουργηθεί ένα ειδικό γραφείο υποστήριξης, ώστε να μπορούν να επικοινωνούν απευθείας με τη Facebook, όσοι ενδιαφέρονται.

“Δεν υπάρχει χώρος για το μίσος ή τη βία στο Facebook”, δήλωσε ο Sheryl Sandberg, Γενική Διευθύντρια της Facebook. “Χρησιμοποιούμε τεχνολογία όπως το AI (Artificial Intelligence– Τεχνητή Νοημοσύνη) για να βρούμε και να αφαιρέσουμε την τρομοκρατική προπαγάνδα και έχουμε ομάδες εμπειρογνωμόνων και κριτών για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας σε όλο τον κόσμο που εργάζονται για να κρατήσουν το εξτρεμιστικό περιεχόμενο μακριά από την πλατφόρμα μας”.

Tρίτη από δεξιά η Γενική Διευθύντρια της Facebook Sheryl Sandberg , στα “εγκαίνια” του OCCI, στο Λονδίνο

Θυμίζουμε ότι η βρετανική κυβέρνηση κορύφωσε τις επιθέσεις της στις εταιρίες Τεχνολογίας της Silicon Valley κατηγορώντας τες ότι δεν έδρασαν αρκετά γρήγορα ώστε να αντιμετωπίσουν την εξτρεμιστική προπαγάνδα και άφησαν να δημιουργηθούν “ασφαλείς θέσεις” όπου οι εξτρεμιστές μπορούσαν να λειτουργήσουν πριν αλλά και μετά τα πρόσφατα τρομοκρατικά χτυπήματα στο Λονδίνο και το Μάντσεστερ.

Η Facebook, η Google και η Twitter Inc  απάντησαν, λέγοντας ότι έχουν πραγματοποιήσει μεγάλες επενδύσεις και απασχολούν χιλιάδες ανθρώπους για να περιορίσουν τη ρητορική μίσους και το βίαιο περιεχόμενο τα τελευταία δύο χρόνια. Οι προσπάθειες αυτές, μάλιστα, λένε οι Αναλυτές Ασφάλειας  έχουν μειώσει σημαντικά τη χρήση αυτών των πλατφορμών στην προσέλκυση τζιχαντιστών, ωστόσο πρέπει να γίνουν πολλά ακόμα.

To Bρετανικό Παράδειγμα

Στη Μεγάλη Βρετανία, μετά και τις πρόσφατες εκλογικές αναμετρήσεις (τόσο το δημοψήφισμα, όσο και τις γρήγορες εκλογές που εμπνεύστηκε η Τερέζα Μέι) έγιναν έρευνες προκειμένου να δοθούν απαντήσεις στη συμπεριφορά, κυρίως των νέων, απέναντι στο πολιτικό μήνυμα.

Οι νέοι λοιπόν, σε ποσοστό 70% καταναλώνουν κυρίως την επικοινωνία μέσω του YouTube και κατά 60% ανταλλάσσουν απόψεις και εμπειρίες μέσα από το Facebook και το Instagram ενώ λιγότεροι από αυτούς παράλληλα χρησιμοποιούν το Τwitter και τα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης . Οι περισσότεροι ανήκουν σε κοινωνικές ομάδες των δικτύων αυτών και σε δικές τους «φυλές».

Αυτή η γενιά των νέων ψηφοφόρων σε ποσοστό πάνω από 90% επιλέγουν τα social media σαν την κύρια πηγή των ειδήσεων. Η παραδοσιακή λογική όπου κάποιος μιλάει και πολλοί τον ακούνε δεν είναι πια αποδεκτή. Η αναμετάδοση της μεταφοράς της είδησης από έναν σε έναν είναι ο νέος τρόπος επικοινωνίας των νέων. Γι’ αυτούς είναι αρκετό ότι τους ανήκει το μήνυμα. Κι έτσι δεν τους ενδιαφέρει καθόλου να τους ανήκει το μέσο.

Έτσι διαμορφώνεται η καινούργια αλήθεια. Το Facebook, το Τwitter, το Instagram, το YouTube, το Snapchat μεταφέρουν το μήνυμα και η λογική που επικρατεί είναι ότι όποιο μήνυμα δεν περνάει από φίλτρα είναι αυθεντικό και άρα αληθινό.