Η ιστορική χειραγώγηση, μαζί με την ιδεολογία, ήταν πάντα ένα σημαντικό εργαλείο που χρησιμοποιούσε το Κρεμλίνο για να νομιμοποιήσει τις ενέργειές του στα μάτια των ίδιων των πολιτών του. Ωστόσο, λόγω της ευρείας και σε μεγάλο βαθμό απεριόριστης πρόσβασης στην πληροφόρηση, ο αντίκτυπός της στα εξωτερικά ακροατήρια επιτρέπει τη διαίρεση των αντιπάλων και την κινητοποίηση των υποστηρικτών παγκοσμίως. Έτσι, η παραπληροφόρηση, αναπόσπαστο μέρος του σύγχρονου πολέμου, εκτείνεται πολύ πέρα από την πρώτη γραμμή και το εγχώριο οικοσύστημα των μέσων ενημέρωσης.

Ο μηχανισμός χειραγώγησης της πληροφόρησης της Ρωσίας επιχειρεί να δηλητηριάσει τον χώρο της πληροφόρησης διαστρεβλώνοντας την ιστορία και δημιουργώντας μια εναλλακτική πραγματικότητα. Αναδιαμορφώνοντας την αντίληψη του ιστορικού υπόβαθρου με τρόπο ευνοϊκό για τα συμφέροντά της, η Ρωσία διασφαλίζει ότι οι καταναλωτές του ιστορικού αναθεωρητισμού της ευθυγραμμίζουν τις απόψεις και τις αποφάσεις τους με το Κρεμλίνο.

Η ιστορική πολιτική ως εργαλείο κοινωνικής επιρροής

Κατά τη διάρκεια των αιώνων, οι ηγεμόνες προσπαθούσαν να διαμορφώσουν τη συλλογική συνείδηση. Η ιστορία, η οποία συνήθως γράφεται από τους νικητές, χρησίμευε πάντα ως αρένα για την υποστήριξη πολιτικών και στρατιωτικών στόχων. Οι δραστηριότητες αυτές δεν πρέπει να συνδέονται αποκλειστικά με το παρελθόν.

Η πολιτική της Ρωσίας να αναθεωρεί και να ξαναγράφει το παρελθόν της είναι αιώνων. Οι Ρώσοι τσάροι ακολούθησαν μια τέτοια πολιτική, ισχυριζόμενοι συχνά ότι μια μεγάλη αυτοκρατορία δεν μπορούσε να δημιουργηθεί χωρίς ένα μεγάλο παρελθόν. Ως αποτέλεσμα, η Ρωσία οικειοποιήθηκε την ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά άλλων εθνών που καλύπτει αρκετές γενιές.

Ένα καλό παράδειγμα εργαλειοποίησης της ιστορίας με έναν τέτοιο τρόπο είναι η διαταγή (ukaz) του τσάρου Πέτρου Α’ το 1701, η οποία διέταξε την καταστροφή όλων των γραπτών λαϊκών αντικειμένων, των χρονικών, των αρχαίων ιστορικών αρχείων, των εκκλησιαστικών εγγράφων και των αρχείων μεταξύ των κατακτημένων λαών. Η αφαίρεση των παλαιότερων εκδοχών της ιστορίας ήταν μόνο το πρώτο βήμα. Ο τσάρος ανέθεσε επίσης σε συγγραφείς και επαγγελματίες ιστορικούς από την Ευρώπη να ξαναγράψουν την ιστορία.

Οι Μοσχοβίτες χρησιμοποίησαν στη συνέχεια αυτή τη χειραγώγηση της συλλογικής μνήμης και της αντίληψης της ιστορίας για να ανακηρυχθούν ως Ρωσική Αυτοκρατορία στις 22 Οκτωβρίου 1721. Στο εξής, οι κάτοικοι της Μοσχοβίας άρχισαν να αποκαλούνται “Ρώσοι”, οικειοποιούμενοι έτσι την ιστορική ονομασία “Rus” από την Ρωσία του Κιέβου.

Ένα άλλο παράδειγμα είναι η εμπλοκή της αυτοκράτειρας Αικατερίνης Β’ στην τροποποίηση των ιστορικών πηγών και στον περιορισμό της πρόσβασης σε πρωτογενή έγγραφα. Η αυτοκράτειρα δεν δίστασε επίσης να γράψει νέα κεφάλαια της ιστορίας, ενισχύοντας τις εκδοχές της ιστορικής αλήθειας που είχαν επεξεργαστεί οι προκάτοχοί της.

Η “προσάρτηση” της χερσονήσου της Κριμαίας μέσω του Μανιφέστου του 1783 που υπέγραψε η Μεγάλη Αικατερίνη έθεσε τα θεμέλια για τον μύθο ότι η χερσόνησος ήταν “αυθεντικό ρωσικό έδαφος” τον 20ό αιώνα. Σήμερα, η ρωσική προπαγάνδα δικαιολογεί την κατάκτηση ξένων εδαφών ως υποτιθέμενη “επιστροφή” των δικών της εδαφών. Ωστόσο, είναι παραπλανητικό να μιλάμε για την προσάρτηση της Κριμαίας (τόσο το 1783 όσο και το 2014) ως εθελοντική ή ειρηνική προσχώρηση.

Ο Ιβάν ο Τρομερός, που συχνά θεωρείται ο δημιουργός της επίσημης μυθολογίας της Ρωσικής Αυτοκρατορίας, δεν απέφυγε επίσης να παραποιήσει την ιστορία. Η κεντρική δήλωση αυτής της μυθολογίας ισχυριζόταν ότι η Κιέβαν Ρους ήταν το λίκνο τριών αδελφικών εθνών: Ρωσίας, Ουκρανίας και Λευκορωσίας και ότι οι Ρώσοι, ως ο “μεγαλύτερος αδελφός”, είχαν το δικαίωμα να κληρονομήσουν την περιοχή.

Τα παραδείγματα αυτά υποδεικνύουν μια μακροχρόνια και σταθερά ακολουθούμενη ρωσική πολιτική αναθεώρησης και επαναγραφής της ιστορίας ως εργαλείο χειραγώγησης και επιρροής με σημαντικό κοινωνικό αντίκτυπο. Η από πολλές γενιές διαδικασία παραποίησης της ιστορίας της Ρωσικής Αυτοκρατορίας είχε ως αποτέλεσμα την αδιαμφισβήτητη αποδοχή του υποτιθέμενου δικαιώματος της Ρωσίας να κληρονομήσει την ιστορία, τον πολιτισμό και τις παραδόσεις της Κιέβαν Ρους.

Η σύγχρονη εφαρμογή του ρωσικού ιστορικού αναθεωρητισμού όσον αφορά την Ουκρανία

Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν, ακολουθώντας τα χνάρια των προηγούμενων Ρώσων τσάρων, αποφάσισε επίσης να αφήσει το στίγμα του στην αναθεώρηση της ιστορίας.

Το 2013 ανακοίνωσε την ιδέα της δημιουργίας μιας ενιαίας σειράς εγχειριδίων ιστορίας για τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η θεμελιώδης πρόθεση πίσω από τη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση ήταν να εδραιωθεί η ιδέα της ρωσικής ταυτότητας και να εξαλειφθεί κάθε έννοια άλλων εθνικών ή εθνοτικών ταυτοτήτων.

Η παρουσίαση ιστορικών γεγονότων που εξακολουθούν να προκαλούν αντιπαραθέσεις αποτελεί σημαντικό στοιχείο στην ανάπτυξη αυτών των σχολικών εγχειριδίων.

Ένα παράδειγμα είναι η ιστορία του Κυβερνείου της Νοβοροσίας, το οποίο ιδρύθηκε από την Αικατερίνη Β’ στη νότια Ουκρανία και περιελάμβανε εδάφη που προσαρτήθηκαν από τη Ρωσική Αυτοκρατορία από τους Κοζάκους της Ζαπορόζιας, το κράτος του Χετμάν, το Χανάτο της Κριμαίας και την Οθωμανική Αυτοκρατορία.

Τα σχολικά εγχειρίδια περιλαμβάνουν επίσης περιεχόμενο που σχετίζεται με τον ιδρυτικό μύθο της Ρωσίας, ο οποίος εξακολουθεί να πυροδοτεί διαμάχες μεταξύ Μόσχας και Κιέβου. Τα σχολικά εγχειρίδια αναφέρονται στην Πορτοκαλί Επανάσταση και την προσάρτηση της Κριμαίας, οι οποίες και οι δύο, αν και με διαφορετικό τρόπο, θεωρούνται ως περαιτέρω προσπάθειες απομόνωσης της Ρωσίας από τους στενότερους γείτονές της, με τη συμμετοχή των Ηνωμένων Πολιτειών, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ.

Οι προσπάθειες αυτές καταδεικνύουν τη συνέχιση του ιστορικού αναθεωρητισμού. Τόσο η παλαιότερη όσο και η πρόσφατη ιστορία ξαναγράφεται και χειραγωγείται για να υποστηρίξει την τρέχουσα υιοθετημένη πολιτική αφήγηση. Η παραπλάνηση των σημερινών και μελλοντικών γενεών θα μπορούσε τόσο να νομιμοποιήσει αυτή την αφήγηση όσο και να δημιουργήσει μια στρεβλή μελλοντική αξιολόγηση του συνεχιζόμενου πολέμου της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας, μεταξύ άλλων συνεπειών.

Η μακροχρόνια πολιτική της Ρωσίας για την αναθεώρηση της ιστορίας, όπως περιγράφεται παραπάνω , επικεντρώνεται τώρα στη διάδοση της ψευδούς αφήγησης ότι η Ουκρανία είναι μια τεχνητή πολιτική οντότητα της οποίας η φυσική, ιστορικά ακριβής θέση βρίσκεται εντός της “Μητέρας Ρωσίας”. Ωστόσο, η αναβίωση του ναζισμού στην κορυφή της ουκρανικής κυβέρνησης, ισχυρίζεται αυτή η αφήγηση, έχει οδηγήσει στην καταπίεση των ανθρώπων που ταυτίζονται με αυτό το ρωσικό όραμα της ιστορίας και η Ουκρανία αναγκάζεται να αφομοιωθεί στην πολιτισμικά αλλά και θρησκευτικά διαφορετική Δύση.

Θα πρέπει να τονιστεί ότι η διατήρηση της εικόνας ενός αντιφασιστικού κράτους αποτελεί έναν από τους ακρογωνιαίους λίθους της ρωσικής ταυτότητας. Χάρη σε αυτόν τον ιστορικό παραλληλισμό, ο αγώνας κατά της Ουκρανίας παρουσιάζεται ως συνέχεια της αποστολής των πατεράδων και των παππούδων κατά της ναζιστικής μάστιγας, αντιπροσωπεύοντας έναν υπαρξιακό αγώνα κατά του απόλυτου κακού. Αυτός ο μύθος που δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια του “Μεγάλου Πατριωτικού Πολέμου” χρησιμοποιείται ακόμη και σήμερα.

Συμπέρασμα

Οι προσπάθειες της Ρωσίας να επηρεάσει την κοινή γνώμη μέσω της αναθεώρησης και της επαναγραφής της ιστορίας κατά τη διάρκεια του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία περιλαμβάνουν ένα σχετικά ευρύ και ποικίλο φάσμα δραστηριοτήτων τόσο στο εσωτερικό όσο και στο διεθνές περιβάλλον.

Οι δραστηριότητες αυτές εξακολουθούν να αποτελούν ένα από τα θεμελιώδη εργαλεία των πληροφοριακών-ψυχολογικών επιχειρήσεων στο οπλοστάσιο των Ρώσων προπαγανδιστών.

Η ενασχόληση με τον ιστορικό αναθεωρητισμό και η διάδοση χειραγωγικού περιεχομένου στο διαδίκτυο προσθέτει μια πρόσθετη πρόκληση στη διατήρηση της ιστορικής ακρίβειας. Τα ψηφιακά μέσα μπορούν να χρησιμεύσουν ως ένα συλλογικό “ημερολόγιο” γραμμένο από πολλούς συγγραφείς και συνεπώς είναι πιο επιρρεπή σε κακόβουλες ή σκόπιμα παραπλανητικές αφηγήσεις. Η συνέπεια είναι ο κορεσμός του πληροφοριακού και γνωστικού χώρου με λανθασμένες αντιλήψεις της πραγματικότητας, οι οποίες μπορεί τελικά να οδηγήσουν σε αλλοιώσεις της “συλλογικής μνήμης” και σε αναθεώρηση της αντίληψης της ιστορίας και του αντίκτυπού της στα σύγχρονα γεγονότα.

Του Jarosław Wiśnicki: Ο Jarosław Wiśnicki είναι ερευνητής στο Πολωνικό Πανεπιστήμιο Mikołaj Kopernik στο Toruń. Επικεντρώνει τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα στη διαπολιτισμική επικοινωνία, την κοινωνική ψυχολογία και τις επιχειρήσεις κοινωνικής επιρροής στον τομέα των σύγχρονων ένοπλων συγκρούσεων, με ιδιαίτερη έμφαση στις επιχειρήσεις πληροφόρησης και ψυχολογίας, καθώς και σε θέματα που σχετίζονται με τη γεωπολιτική και τη γεωστρατηγική, τόσο ιστορικά όσο και με σύγχρονους όρους.

πηγή