Social media και ανάπτυξη

232 Views |  1

 

 

Σε μια εποχή που η  δημόσια διπλωματία διευρύνει τα όρια της επικράτειας της έχοντας ήδη καταστεί ένας θεσμικός πυλώνας για την προβολή και προώθηση των συλλογικών συμφερόντων των πολιτών μιας χώρας και μάλιστα, δεν είναι λίγες εκείνες οι χώρες της προηγμένης  «πολιτικής τεχνολογίας» που επιλέγουν με απολύτως συνειδητό τρόπο να αξιοποιήσουν για αυτόν τον σκοπό τα δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Με άλλα λόγια, τα social media ανήκουν στα νέα προνομιούχα πεδία για την προώθηση των απόψεων και των θέσεων μιας χώρας στο πλαίσιο των διεθνών σχέσεων, των συμμαχιών, των υποχρεώσεων και δεσμεύσεων της. Με βάση αυτό το αδιαμφισβήτητο δεδομένο αναρωτιέμαι γιατί τα social media στην χώρα μας να μην μπορούν να λειτουργήσουν ως καταλύτες της ανάπτυξης παραμένοντας στο επίπεδο των τηλεοπτικών «πρωινάδικων» και της trash πολιτικής.

Γιατί; Το μεγάλο γιατί; Ίσως, η απάντηση (σε ένα βαθμό) να βρίσκεται στο κομμάτι της ευθύνης που αναλογεί και στις σπουδές δημοσιογραφίας και ΜΜΕ στα Πανεπιστήμια – στο ΕΚΠΑ, στο Πάντειο, στο ΑΠΘ… Αν προσφύγει κανείς στα προγράμματα σπουδών θα διαπιστώσει για παράδειγμα ότι η οικονομία των media(εν ολίγοις, η οικονομική διάσταση της αγοράς που συγκροτούν τα μέσα – ελεύθερα και συνδρομητικά τηλεοπτικά δίκτυα, εφημερίδες και περιοδικά, sites, ραδιόφωνα, new media) είναι κάτι σαν παραπαίδι… Άλλα γνωστικά αντικείμενα, έχουν μεγαλύτερη αξία και σημασία για τους διδάσκοντες των ελληνικών ΑΕΙ. Αντί της σκληρής πραγματικότητας τα θεωρητικά σχήματα της ουτοπίας… Μια άλλη πραγματικότητα σε έναν άλλο κόσμο. Άλλωστε, για την παλαιομοδίτικη Αριστερά είναι πάντα επίκαιρο το σύνθημα «ένας άλλος κόσμος είναι εφικτός».

Στο σημείο αυτό μια μικρή παρένθεση.  Διαβάζω στο site  του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέων & Πολιτισμού του Παντείου την είδηση ότι δόθηκε « ως τις 2 Ιουλίου για την υποβολή προτάσεων στο συνέδριο “Τέχνη και Ιδεολογία: 100 χρόνια από την Οκτωβριανή Επανάσταση”, που διοργανώνεται από ομάδα αποφοίτων του ΠΜΣ Πολιτιστική Διαχείριση και το Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού στις 3 και 4 Νοεμβρίου 2017.

Με κεντρικό ζήτημα αυτό της σύνδεσης της κυρίαρχης ιδεολογίας με την τέχνη, το παρόν συνέδριο διερευνά τον τρόπο με τον οποίο τα γεγονότα του 1917 και οι κοινωνικοπολιτικές αλλαγές που ακολούθησαν επηρέασαν την πολιτιστική παραγωγή τόσο της Σοβιετικής Ένωσης, όσο και άλλων χωρών».

Ας επιστρέψουμε στα social media. Θα ήμουν πραγματικά περίεργος να μάθω αν έστω και ένας από τους διδάσκοντες του Τμήματος έπαιρνε την πρωτοβουλία να ρωτήσει τους φοιτητές του το πώς θα παρουσίαζαν (με θετικό πρόσημο) την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ ή των τρένων στο facebook, στο twitter… Και μην μου πείτε ότι το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων δεν αφορά τους μελλοντικούς απόφοιτους των media των ελληνικών ΑΕΙ. Κάθε άλλο. Αλλά, ποιος τολμά στα νέα παιδιά να μιλήσει την γλώσσα της αλήθειας και να υπερασπίσει τον ρόλο των social media στην ανάπτυξη…

πηγή κειμένου

πηγή κεντρικής φωτό

Κώστας Τσαούσης Δημοσιογράφος σε έντυπα, εφημερίδες και περιοδικά, καθώς και σε ηλεκτρονικά ΜΜΕ από τις αρχές της δεκαετίας του ΄80.