Ως τον Αύγουστο του 2017 τα δύο τρίτα των αμερικανών (67%) αντλούσαν ένα μέρος της ενημέρωσής τους από τα Social Media. Το 20% καταφεύγει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, για την ενημέρωσή του ,«πολύ συχνά». Τους πρώτους μήνες του 2016, με τις προκριματικές αναμετρήσεις σε εξέλιξη εν όψει της προεδρικής εκλογής στις ΗΠΑ, το αντίστοιχο πρώτο ποσοστό έφτανε το 62%. Αυτή η μικρή αύξηση στο 67% οδηγείται κυρίως από πιο ηλικιωμένους Αμερικανούς, λιγότερο μορφωμένους και όχι λευκούς.
Τα ευρήματα ανήκουν σε έρευνα του Pew Research Center που έγινε τον Αύγουστο του 2017 από τις 8 ως τις 21 του μήνα, ανάμεσα σε 4.971 αμερικανούς ενήλικες.
Για πρώτη φορά, περισσότεροι από τους μισούς (55%) ερωτηθέντες άνω των 50 ετών απάντησαν ότι χρησιμοποιούν τα social media για την ενημέρωσή τους, ποσοστό αυξημένο κατά δέκα μονάδες σε σχέση με το 2016.
Επιπλέον, το 74% των μη-λευκών καταφεύγει σε κοινωνικές πλατφόρμες σε αναζήτηση ειδήσεων, ποσοστό αυξημένο κατά 10% σε σχέση με πέρσι. Αντίστοιχη τάση υπάρχει και σε όσους δεν διαθέτουν ανώτερη μόρφωση. Αντιθέτως, μεταξύ των ερωτηθέντων που έχουν ένα πτυχίο αυτή η τάση μειώνεται.
Twitter, YouTube και Snapchat αυξάνουν το μερίδιό τους στην ενημέρωση
Η ανθρωπογεωγραφία των χρηστών των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης παρουσιάζει τέτοια ποικιλία και ανομοιομορφία, ώστε η προσέγγιση των αλλαγών στη χρήση απαιτεί δύο οδούς: η μία είναι να συγκριθεί το μερίδιο χρήσης σε κάθε μέσο χωριστά και η άλλη είναι να μετρηθεί το συνολικό ποσοστό των Αμερικανών που αναφέρουν ότι ψάχνουν τις ειδήσεις τους στα Social Media.
O πρώτος δρόμος, μας δείχνει ότι Twitter, YouTube και Snapchat παρουσιάζουν σημαντική αύξηση στο σχετικό ποσοστό. Από το 2013 οι μισοί χρήστες του Twitter χρησιμοποιούν την πλατφόρμα για την αλίευση ειδήσεων. Το αντίστοιχο ποσοστό σήμερα κυμαίνεται στο 74%. Στο YouTubeτο αντίστοιχο ποσοστό ήταν 21% το 2016 και φέτος 32%, ενώ στο Snapchat ανέβηκε στο 29% από 17% πέρσι.
Η ανάπτυξη σε αυτές τις πλατφόρμες ακολουθεί τις επενδύσεις που έκαναν οι ιδιοκτήτριες εταιρίες και μια σειρά καινοτομιών που έχουν παρουσιάσει το τελευταίο διάστημα. Ειδικότερα για το twitter σημαντικό ρόλο στην προσέλκυση του καθημερινού ενδιαφέροντος είναι και τα συνεχή τιτιβίσματα του Προέδρου Τραμπ, ο οποίο τροφοδοτεί με ειδήσεις (και όχι μόνο) την πλατφόρμα αλλά και το δημόσιο διάλογο.
Στις υπόλοιπες πλατφόρμες οι αυξομειώσεις είναι ασήμαντες, ενώ για το WhatsApp, η σχετική ερώτηση τέθηκε για πρώτη φορά και δείχνει ότι το ένα τέταρτο των χρηστών αλιεύει τις ειδήσεις του μέσα στην πλατφόρμα.
Facebook: Μέσο Μαζικής… ενημέρωσης:
Στο σύνολο του πληθυσμού το Facebook έχει τη μερίδα του λέοντος ως πηγή ειδήσεων και οδηγεί, με απόσταση, την κούρσα. Αυτό βέβαια, εξηγείται και από την τεράστια διείσδυση του μέσου στον πληθυσμό. Ειδικότερα, το 66% των Αμερικανών χρησιμοποιούν το Facebook ως πηγή ειδήσεων, το οποίο, με αναγωγή σημαίνει το 45% των ενηλίκων Αμερικάνων.
Παρότι το YouTube έχει διεισδύσει στο 58% του πληθυσμού, το ποσοστό που το χρησιμοποιεί ως πηγή είδησης δεν ξεπερνά το 18% στο σύνολο του πληθυσμού. Αυτή η επίδοση πάντως του δίνει τη δεύτερη θέση στη σχετική κούρσα.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το Twitter: από τους ήδη υπάρχοντες χρήστες το 74% το χρησιμοποιεί ως πηγή, με δεδομένη τη διείσδυσή του όμως, το ποσοστό αυτό δεν ξεπερνά το 11%.
Περισσότεροι ψάχνουν ειδήσεις στα Social Media
Oπως βλέπουμε και στο σχετικό γράφημα, είναι σημαντική η αύξηση των Αμερικανών που αλιεύουν ειδήσεις από τις Κοινωνικές Πλατφόρμες. Σήμερα, το σχετικό ποσοστό φτάνει το ένα τέταρτο του πληθυσμού, ενώ το 2013 ήταν μόλις 15%
Ενδιαφέρον έχει και η αλληλοκάλυψη των χρηστών ανάλογα με τις πλατφόρμες που χρησιμοποιούν. Για παράδειγμα, οι νέοι χρήστες του Instagram, χρησιμοποιούν και το Snapchat σε ποσοστό 40% για αλίευση ειδήσεων. Ο νικητής, και εδώ, είναι το Facebook, καθώς ένας στους δύο νέους χρήστες οποιασδήποτε πλατφόρμας χρησιμοποιεί το Facebook.
Δημογραφικά στοιχεία
Οι νέοι χρήστες των Instagram και Snapchat είναι, συνήθως, μη λευκοί και νεότεροι. Twitter και LinkedIn προσελκύουν τους περισσότερους πτυχιούχους, ενώ σε Facebook και YouTube ειδήσεις αναζητούν οι μεγαλύτεροι σε ηλικία.
Ειδικότερα για το Snapchat ενδιαφέρον έχει η μικρή ηλικία των νέων χρηστών, με αποτέλεσμα το 21% των μελών της πλατφόρμας από 18 ως 29 ετών να ψάχνουν ειδήσεις σε αυτό το περιβάλλον.
Και τα παραδοσιακά μέσα;
Η αύξηση αυτή που καταδεικνύει η έρευνα του Pew Research Center δεν σημαίνει πως οι χρήστες αγνοούν τους παραδοσιακούς τρόπους αλίευσης ειδήσεων, δηλαδή κατευθείαν από ενημερωτικά sites. Για παράδειγμα, οι νέοι χρήστες του Twitter χρησιμοποιούν παράλληλα ειδησεογραφικά sites και εφαρμογές, ενώ οι χρήστες του Facebook εμπιστεύονται τα τοπικά τηλεοπτικά κανάλια.