Όταν ξεκίνησα το 1985 να εργάζομαι ως επαγγελματίας δημοσιογράφος στην εφημερίδα «Η Αυγή» (υπό την διεύθυνση του Γρηγόρη Γιάνναρου και με άμεσο προϊστάμενο τον Θάνο Παπαδόπουλο και στη συνέχεια, την Ελίζα Παπαδάκη) η τηλεόραση ήταν μία και κρατική (με το καλώδιο να ξεκινά από την Ζαλοκώστα και να καταλήγει στην Αγία Παρασκευή), η ελεύθερη ραδιοφωνία ήταν (ακόμη) όνειρο θερινής νυκτός και το «χαρτί» έκανε όλη τη δουλειά. Έγραφα – όπως και οι άλλοι συνομήλικοι μου- με στυλό και άντε στο τέλος του κειμένου να ξαναδιαβάσεις το χειρόγραφο…
Από τότε έχουν περάσει αισίως 4 χορταστικές δεκαετίες και μαζί τους, εφημερίδες, περιοδικά, ραδιοφωνικές εκπομπές και τηλεοπτικές παραγωγές, sites…
Σήμερα, έστειλα κείμενα και φωτογραφίες από το κινητό μου για μια στήλη του site για το οποίο είμαι υπεύθυνος και αναζήτησα επιπλέον υλικό για ένα δεύτερο θέμα από το Instagram… Δουλεύω τις περισσότερες μέρες από απόσταση, κάπου στη Χαλκίδα. Στην Αθήνα κατεβαίνω για τα γυρίσματα σε τηλεοπτικές εκπομπές ή παραγωγές ψηφιακού περιεχομένου των οποίων έχω τη δημοσιογραφική ευθύνη. Για αυτούς τους λόγους ταξιδεύω και στην περιφέρεια – από το Κιλκίς μέχρι την Κρήτη και από την Μεσσηνία μέχρι τη Χίο και τη Λέσβο.
Δεν έχω πια το άγχος να κρατώ αρχείο – ξέρω ότι όλα βρίσκονται στο φιλόξενο «σύννεφο». Το μόνο που με απασχολεί είναι η ποιότητα του περιεχομένου μαζί με την αυθεντικότητα και την πρωτοτυπία του. Ο δημοσιογράφος στις μέρες μας είναι ένας οργανωτής αλλά και παραγωγός περιεχομένου ικανού να φιλοξενηθεί σε κάθε διαθέσιμη πλατφόρμα διάθεσης και διανομής – πάντα με τις ίδιες διαχρονικά αποδεκτές αρχές με διαρκή έλεγχο των πηγών και της αξιοπιστίας τους και με τη σκέψη στη διαφάνεια του επιχειρήματος.
Η σχέση μας με τον αναγνώστη / χρήστη είναι πολύ πιο επιδραστική και πολύ πιο αμφίδρομη – χάρις στα newmediaο καθένας πρέπει να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή την διαδρομή ενός κειμένου – από που ξεκίνησε και γιατί γράφηκε. Το κάνω συχνά και το απολαμβάνω. Είναι ένα από τα στοιχεία ελευθερίας που έχει ο δημοσιογράφος επικοινωνώντας με τον ίδιο τον αναγνώστη/χρήστη. Μια ελευθερία που φέρνει τον σεβασμό, την κατανόηση …
Και όπως έχει πει και ο Σαββόπουλος «πως να κρυφτείς από τα παιδιά;» μιας και ο νέος ψηφιακός κόσμος είναι ο δικός τους κόσμος, η δική τους επικράτεια… Εμείς απλώς μπορούμε να μετράμε αλλαγές και να προσαρμόζουμε την δουλειά μας στις νέες διαφορετικές και απείρως απαιτητικές συνθήκες στην αγορά των mediaόπου χρόνο με το χρόνο κερδίζει έδαφος η τάση της προσωποποιημένης ενημέρωσης αλλά και διαφήμισης. Το κυρίαρχο στοιχείο του 20ουαιώνα όπως η μαζική ενημέρωση ή η γενική διαφήμιση έχει πάψει να λειτουργεί και να παράγει αποτελέσματα. Εδώ, καταλυτικός ήταν και παραμένει ο ρόλος της τεχνολογίας και όλα όσα τη συνοδεύουν στο διάβα της προς τις εφαρμογές της 4ηςβιομηχανικής επανάστασης. Τα media και η αγορά τους αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς και με δραματικές συνέπειες για όλους όσοι παραμένουν καθηλωμένοι στα δόγματα και τα στερεότυπα των προηγούμενων αιώνων. Ας αναζητήσουμε το νέο ρόλο των δημοσιογράφων στις μέρες μας και οι παλαιότεροι ας βοηθήσουμε να κατανοηθούν τα νέα δεδομένα από τους νεότερους.
Ο Κώστας Τσαούσης είναι υποψήφιος για το Δ.Σ της ΕΣΗΕΑ με την παράταξη «Ενωμένοι Δημοσιογράφοι».