Πώς χρησιμοποιούμε τις μηχανές αναζήτησης

1140 Views |  1

 

 

 

Κεφάλαιο 3: Διαδικτυακά εργαλεία έρευνας και τεχνικές αναζήτησης.

Ο Paul Myers εργάζεται στο BBC ως ειδικός στη διαδικτυακή έρευνα. Εντάχθηκε στην ομάδα του BBC το 1995, ως ερευνητής πληροφοριών/ ειδήσεων. Διευθύνει επίσης την «Internet research clinic», μια ιστοσελίδα που έχει ως στόχο να κατευθύνει τους δημοσιογράφους στις καλύτερες μηχανές αναζήτησης, εφαρμογές και πόρους του διαδικτύου. Ο ρόλος του στην ακαδημία του BBC επεκτείνεται στους τομείς της διοργάνωσης και διεξαγωγής εκπαιδευτικών μαθημάτων σχετικά με την έρευνα στο διαδίκτυο, τη δημοσιογραφία δεδομένων, την ελευθερία πληροφοριών, την αναφορά στατιστικών, τον τρόπο εργασίας με τα μέσα ενημέρωσης, την κατασκευή ιστοσελίδων και την παραγωγή εικόνας. Έχει εργαστεί σε κορυφαία προγράμματα όπως το Panorama και το Watchdog, εθνικά ενημερωτικά δελτία, το BBC online, τοπικούς και διεθνείς ραδιοφωνικούς σταθμούς και το World service. Είναι επίσης τακτικός blogger στην ιστοσελίδα του BBC κολεγίου της δημοσιογραφίας. Ο Paul έχει βοηθήσει στην εκπαίδευση προσωπικού της Guardian, του CNN, της World bank και του UNDP.

Οι μηχανές αναζήτησης αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα των συχνά χρησιμοποιούμενων εργαλείων έρευνας και αποτελούν αυτό που ονομάζουμε «ανοιχτή πηγή» (open source): δεδομένα προσβάσιμα σε όλους . Ο συνδυασμός της έρευνας με τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης , των domain names αλλά και πιο παραδοσιακών λύσεων, όπως οι εφημερίδες, οι τηλεφωνικοί κατάλογοι και η αποτελεσματική αναζήτηση στον παγκόσμιο ιστό, θα βοηθήσουν στην εύρεση σημαντικών πληροφοριών για τη στήριξη οποιασδήποτε έρευνας.

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι οι μηχανές αναζήτησης συχνά εμφανίζουν ανεπαρκή αποτελέσματα από αμφίβολες πηγές. Με μερικά κόλπα όμως μπορούν να εγγυηθούν ότι θα βρεις τα στοιχεία που ψάχνεις από αξιόπιστες τοποθεσίες. Το ίδιο συμβαίνει και με την αναζήτηση μέσα από κοινωνικά δίκτυα ή από άλλες πηγές αναζήτησης εύρεσης ατόμων. Μια δόση στρατηγικής, σε συνδυασμό με τη γνώση του πώς να βρίσκεις αυτό που χρειάζεσαι, θα βελτιώσει κατά πολύ τα αποτελέσματα αναζήτησής σου.

Αυτό το κεφάλαιο εστιάζει σε τρείς τομείς της διαδικτυακής έρευνας:

Α. Αποτελεσματική αναζήτηση στον παγκόσμιο ιστό

Β. Εύρεση ατόμων μέσω του διαδικτύου

Γ. Προσδιορισμός της κυριότητας μιάς διαδικτυακής διεύθυνσης (domain name)

 

Α. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΙΣΤΟ

Μηχανές αναζήτησης, όπως το Google, δεν γνωρίζουν ακριβώς  τι εμπεριέχουν οι ιστοσελίδες, μπορούν όμως να αναγνωρίσουν τις λέξεις που βρίσκονται σε αυτές. Επομένως, για να έχει κανείς τα επιθυμητά αποτελέσματα, θα πρέπει να αποσαφηνίσει τις συγκεκριμένες λέξεις που βρίσκονται στις στοχευμένες σελίδες. Αρχικά διάλεξε πολύ προσεκτικά τους όρους αναζήτησης. Κάθε λέξη που προσθέτεις στη μηχανή αναζήτησης δημιουργεί περισσότερο συγκεντρωτικά αποτελέσματα, δηλαδή δεν συμπεριλαμβάνονται σε αυτά όσα δεν περιέχουν αυτές τις λέξεις-κλειδιά. Κάποιες λέξεις υπάρχουν σε όποια σελίδα και αν ανοίξεις. Κάποιες άλλες μπορεί να υπάρχουν αλλά μπορεί και να μην υπάρχουν στις επιθυμητές σελίδες. Προσπάθησε να αποφύγεις αυτές τις διφορούμενες λέξεις κλειδιά, αφού μπορεί να σου στερήσουν χρήσιμες σελίδες από τα αποτελέσματά σου.

Χρησιμοποίησε προηγμένη σύνταξη στην αναζήτησή σου.

Οι περισσότερες μηχανές αναζήτησης έχουν αυτό που λέμε “κρυμμένα χαρακτηριστικά” που είναι σημαντικά για να σε βοηθήσουν να εστιάσεις στην έρευνα βελτιώνοντας το αποτέλεσμα.

Προαιρετικές λέξεις κλειδιά:

Εάν δεν έχεις ορισμένες λέξεις κλειδιά, μπορείς να επινοήσεις άλλες πιθανές χωρίς να αλλοιώσεις το αποτέλεσμα της αναζήτησης. Για παράδειγμα, σελίδες σχετικές με τη χρήση ηρωίνης στο Τέξας, μπορεί να μην εμπεριέχουν τη λέξη Τέξας, αλλά να αναφέρουν τις ονομασίες διαφορετικών πόλεων. Μπορείς να το συμπεριλάβεις αυτό στην αναζήτηση επιλέγοντας αυτές τις λέξεις κλειδιά και διαχωρίζοντάς τις με το διαζευκτικό ” ή” και “or” (με κεφαλαία γράμματα).

Screen Shot 2016-06-22 at 11.40.29 AM

Μπορείς να χρησιμοποιήσεις την ίδια τεχνική αναζήτησης με διαφορετική ορθογραφία ενός ονόματος, μιας εταιρίας ή ενός οργανισμού.

Screen Shot 2016-06-22 at 11.44.43 AM

Αναζήτηση βάσει domain name

Μπορείς να εστιάσεις την έρευνα  σε μια συγκεκριμένη σελίδα χρησιμοποιώντας στην αναζήτηση τη λέξη «site» που θα ακολουθεί το domain name. Για παράδειγμα, για να περιορίσεις δραστικά την αναζήτηση στα αποτελέσματα από το twitter.

Screen Shot 2016-06-22 at 11.52.19 AM

Για να προσθέσεις το facebook στην αναζήτησή σου απλώς χρησιμοποίησε πάλι τη λέξη «ή» “OR” .

Screen Shot 2016-06-22 at 11.58.01 AM

Μπορείς να χρησιμοποιήσεις αυτήν την τεχνική, εστιάζοντας σε μια συγκεκριμένη ιστοσελίδα της εταιρίας και τότε το google, για παράδειγμα, θα εμφανίσει αποτελέσματα μόνο από αυτή τη σελίδα. Παράλληλα, μπορείς επίσης να την χρησιμοποιήσεις, ώστε να εστιάσεις την αναζήτηση σε δημοτικές και ακαδημαϊκές πηγές. Αυτό είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό όταν ερευνάς χώρες που χρησιμοποιούν μοναδικούς τύπους ονόματος ( domain types) για κυβερνητικές και ακαδημαϊκές ιστοσελίδες.

Screen Shot 2016-06-22 at 12.01.13 PMΠροσοχή: Όταν αναζητάς ακαδημαϊκές ιστοσελίδες, σιγουρέψου ότι η σελίδα που βρίσκεις είναι ιδιοκτησία του ίδιου του πανεπιστημίου, κάποιου καθηγητή εκεί ή κάποιου σπουδαστή. Η πηγή προέλευσης έχει βαρύτητα. 

Αναζητώντας τύπους αρχείων

 Κάποιες πληροφορίες υπάρχουν σε συγκεκριμένους τύπους ή μορφές αρχείων. Για παράδειγμα, στατιστικά, στοιχεία και δεδομένα εμφανίζονται συχνότερα σε φύλλα Excel. Επαγγελματικές αναφορές συναντάμε συχνότερα σε PDF αρχεία. Μπορείς να αναζητήσεις συγκεκριμένο τύπο αρχείου χρησιμοποιώντας τη λέξη «filetype» και στη συνέχεια να προσθέσεις το επιθυμητό αρχείο δεδομένων (xls για υπολογιστικό φύλλο, docx για έγγραφα του word κ.τ.λ.)

Screen Shot 2016-06-23 at 9.58.15 AMΕΝΤΟΠΙΖΟΝΤΑΣ ΕΝΑ ΑΤΟΜΟ

Οι ομάδες είναι εύκολο να βρεθούν στο διαδίκτυο, αλλά είναι συχνά πιο πολύπλοκο να εντοπίσεις ένα μεμονωμένο άτομο. Ξεκινάς με τη συγκρότηση ενός φακέλου για το άτομο που προσπαθείς να εντοπίσεις. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

  • Το όνομα του ατόμου έχοντας κατά νου τα ακόλουθα:
  • Διαφορετικούς προσδιορισμούς ( ο James μπορεί να αποκαλεί τον εαυτό του James, Jim, Jimmy, ή Jamie;)
  • Την ορθογραφία ξένων ονομάτων με λατινικούς χαρακτήρες ( ο Yusef συλλαβίζεται Yousef ή Yusuf;)
  • Το όνομά του άλλαξε μετά τον γάμο;
  • Γνωρίζεις το μεσαίο του όνομα ή τα αρχικά του;
    • Την πόλη που μένει ή στην οποία γεννήθηκε.
    • Την εργασία του ατόμου ή την εταιρία του.
    • Τους φίλους του ή τα ονόματα από τα μέλη της οικογένειας του, καθότι αυτοί μπορεί να εμφανίζονται στις λίστες με τους φίλους ή με τους ακολούθους του.
    • Το τηλέφωνό του που μπορεί πλέον να εμφανίζεται στο facebook ακόμα και σε ιστοσελίδες μέσω αναζήτησης στο Google.
    • Οποιοδήποτε όνομα χρήστη (username) του ατόμου, καθώς αυτό είναι συνήθως το ίδιο στα διάφορα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
    • Τη διεύθυνση του email του, καθώς αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο facebook για να αποκαλύψει συνδεδεμένους λογαριασμούς. Εάν δεν γνωρίζεις το email του, αλλά έχεις μια ιδέα του domain που χρησιμοποιεί, σελίδες όπως η «email-format» μπορούν να σε βοηθήσουν να το μαντέψεις.
    • Μια φωτογραφία, η οποία μπορεί να σε βοηθήσει να εντοπίσεις το σωστό άτομο σε περίπτωση που το όνομά του είναι αρκετά συνηθισμένο.

Προηγμένες αναζητήσεις μέσω σελίδων κοινωνικής δικτύωσης: Facebook

Το εργαλείο αναζήτησης του Facebook είναι πραγματικά καταπληκτικό. Αντίθετα με τις προηγούμενες εκδόσεις η τωρινή μηχανή αναζήτησης επιτρέπει την εύρεση ατόμων με τη χρήση περισσοτέρων κριτηρίων, συμπεριλαμβανομένων για πρώτη φορά, των ιστοσελίδων που έχει χαρακτηρίσει κάποιος ως αγαπημένες. Παράλληλα επιτρέπει την αναζήτηση μέσω όρων- κλειδιών ανάμεσα στις ίδιες τις σελίδες του Facebook.

Η αναζήτηση μέσω λέξεων- κλειδιών, χαρακτηριστικό που προστέθηκε στην ιστοσελίδα, δυστυχώς δεν επιτρέπει επί του παρόντος την εισαγωγή προηγμένων φίλτρων αναζήτησης. Επίσης φαίνεται να περιορίζει τα αποτελέσματα που εμφανίζει σε εκείνα που αφορούν στα ήδη γνωστά στο χρήστη άτομα, στις αγαπημένες σελίδες αυτών καθώς και σε κάποιους πολύ διάσημους ανθρώπους. Εκτός από λέξεις-κλειδιά που κάνουν αναζήτηση σε ποσταρίσματα, η έρευνα μπορεί να καθοδηγηθεί ώστε να αφορά πρόσωπα, σελίδες, φωτογραφίες, γεγονότα, τοποθεσίες, γκρουπ, και εφαρμογές. Τα αποτελέσματα της αναζήτησης εμφανίζονται κατά τέτοιο τρόπο, ώστε ο χρήστης με ένα κλικ να έχει την δυνατότητα μετάβασης σε κάθε ένα από αυτά.

Για παράδειγμα, μια απλή αναζήτηση του όρου Chelsea θα εμφανίσει την εξής σελίδα:

Screen Shot 2016-06-23 at 10.08.20 AM

Εφόσον ο χρήστης κλικάρει πάνω στον καρτέλα “Ατομα” ή «people» εμφανίζονται πρόσωπα με το όνομα αυτό. Όπως συμβαίνει και με τις άλλες καρτέλες η σειρά των εμφανιζόμενων σε κάθε μία από αυτής αποτελεσμάτων είναι συνάρτηση τόσο των αγαπημένων του χρήστη, όσο και των προτιμήσεων των φίλων του χρήστη. Η καρτέλα «photos» θα εμφανίσει φωτογραφίες που έχουν δημοσιοποιηθεί ή που έχουν αναρτηθεί από τους φίλους του χρήστη, οι οποίες σχετίζονται με τη λέξη Chelsea ( όπως η Chelsea Clinton, η ποδοσφαιρική ομάδα Chelsea ή ακόμα και η έξοδος του χρήστη με τους φίλους του στην περιοχή Chelsea του Λονδίνου.)

Η πραγματική αξία της έρευνας μέσω Facebook γίνεται εμφανής, όταν αναζητάς στοχοπροσηλωμένα κάτι. Για παράδειγμα, αν ερευνάς συνδέσεις μεταξύ ποδοσφαίρου και εξτρεμιστικών ομάδων, μπορείς να διεξάγεις σύνθετη αναζήτηση χρησιμοποιώντας μαζί τους όρους και αναζητώντας άτομα που έχουν προσθέσει στα αγαπημένα τους τα: The English Defence League και Chelsea Football Club. Θυμήσου να επιλέξεις την καρτέλα «people» για να εμφανιστούν τα αποτελέσματα.

Το Facebook επίσης επιτρέπει την προσθήκη πληθώρας στοιχείων και φίλτρων στην αναζήτηση. Για παράδειγμα μπορεί ο χρήστης να προσδιορίσει οικογενειακή κατάσταση, θρήσκευμα, σεξουαλικές προτιμήσεις, πολιτικές απόψεις, ομάδες που μετέχει και τοποθεσίες όπου μεγάλωσε ή γεννήθηκε. Επίσης μπορείς να αναζητήσεις άτομα βάση του πού σπούδασαν, τί δουλειά κάνουν και σε ποιά εταιρία εργάζονται. Μπορείς μέχρι και να αναζητήσεις το τί σχολίασε κανείς σε μία αναρτημένη φωτογραφία. Είναι δυνατόν να αναζητηθεί κάποιος με το όνομά του η να βρεθούν οι φωτογραφίες που κάποιος έχει σημειώσει ως ετικέτα (tag) .Επίσης είναι δυνατόν να δημιουργήσεις λίστα με όλους όσους μετείχαν σε μία εκδήλωση ή που επισκέφτηκαν μια τοποθεσία. Επιπλέον μπορείς να συνταιριάξεις με ευφάνταστο τρόπο όλα τα στοιχεία αυτά σε περισσότερο εκλεπτυσμένες αναζητήσεις και τα αποτελέσματα πραγματικά θα είναι συγκλονιστικά. Παρόλα αυτά μπορείς να έχεις ακόμα καλύτερα αποτελέσματα ερευνώντας με τις κλασικές μηχανές αναζήτησης όπως το Google. Απλώς πρόσθεσε: (“site:facebook.com”)

 

Προηγμένες αναζητήσεις μέσω σελίδων κοινωνικής δικτύωσης: Twitter

Πολλές από τις άλλες σελίδες κοινωνικής δικτύωσης επιτρέπουν πολύ προηγμένες αναζητήσεις στους χρήστες τους, οι οποίες υπερβαίνουν κατά πολύ τον απλό εντοπισμό μίας λέξης – κλειδί σε ένα γραπτό κείμενο. Η προηγμένη αναζήτηση που παρέχει το Twitter για παράδειγμα επιτρέπει τον εντοπισμό διαλόγων μεταξύ των χρηστών, οι οποίοι μάλιστα μπορούν να τοποθετηθούν εντός συγκεκριμένου χρονικού πλαισίου. Το Twitter παράλληλα επιτρέπει σε τρίτους να κάνουν χρήση των δεδομένων του, για παράδειγμα το Followerwonk επιτρέπει την αναζήτηση στο λογισμικό του Τwitter και μέσω αυτού την σύγκριση χρηστών.

Προηγμένες αναζητήσεις μέσω σελίδων κοινωνικής δικτύωσης: Linkedln

Μέσω Linkedln μπορείς να βρεις άτομα μέσω τοποθεσίας διαμονής, του ιδρύματος που σπούδασαν, τον τωρινό ή τον προηγούμενο εργοδότη τους ή την ιεραρχία τους με βάση την παλαιότητα τους, σε μία εταιρία. Η σύνδεση με το Linkedln αποτελεί βασική προϋπόθεση για να χρησιμοποιήσεις την προηγμένη αναζήτηση, οπότε θυμήσου να επιλέξεις να μην φαίνεσαι κατά την διάρκεια της σύνδεσής σου. Δεν θέλεις να αφήσεις ηλεκτρονικά ίχνη της δραστηριότητας σου, ώστε να μπορεί αυτός που ερευνάς να σε εντοπίσει!

Μπορείς να χρησιμοποιήσεις την προηγμένη αναζήτηση του Linkedln επιλέγοντας στο πεδίο αναζήτησης τον σύνδεσμο «επόμενο» (next). Επίσης μη ξεχάσεις στο πεδίο «σχέση» (relationship) να επιλέξεις “3rd + Everyone Else” διαφορετικά θα συμπεριληφθούν στα αποτελέσματα οι φίλοι σου, οι συνάδελφοί σου και οι φίλοι αυτών.

Screen Shot 2016-06-23 at 10.20.10 AM

Το Linkedln έχει σχεδιαστεί πρωταρχικώς για διασύνδεση στελεχών επιχειρήσεων. Οι προηγμένες αναζητήσεις μέσω της σελίδας αυτής έχουν ως στόχο κυρίως όσους θέλουν να προσλάβουν προσωπικό σε μία επιχείρηση. Παρόλα αυτά ακόμα και έτσι αποτελεί ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για ερευνητές και δημοσιογράφους. Οι προσωπικές πληροφορίες κάθε μέλους είναι σαφώς οριοθετημένες, μέσω προεπιλογών που κάνει ο χρήστης κατά την εγγραφή του, οπότε ο εντοπισμός κάθε στοιχείου από αυτά είναι σχετικά απλός.

Screen Shot 2016-06-23 at 10.21.27 AM

Μπορείς να εισάγεις στο πεδίο αναζήτησης ονόματα ή επώνυμα, τοποθεσίες διαμονής , τωρινούς και παλαιότερους εργοδότες, πανεπιστήμια και άλλα. Οι συνδρομητές των προηγμένων υπηρεσιών μπορούν ακόμα να προσδιορίσουν μέγεθος εταιρίας καθώς και περιγραφή εργασίας.

Άλλες επιλογές.

Ιστοσελίδες όπως το Geofeedia και το Echosec επιτρέπουν την εύρεση tweets, αναρτήσεων στο Facebook, βίντεο YouTube, φωτογραφίες αναρτημένες στο Flickr και στο Instagram, που έχουν σταλεί από προκαθορισμένες τοποθεσίες. Σχεδιάζοντας ένα «κουτί» πάνω από ένα κτήριο ή περιοχή αποκαλύπτεται η σχετική δραστηριότητα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το Geosocialfootprint.com απεικονίζει την δραστηριότητα ενός χρήστη του twitter σε χάρτη ( προϋπόθεση αυτού είναι πως οι χρήστες έχουν ενεργοποιημένη την επιλογή της εμφάνισης τοποθεσίας στον λογαριασμό τους ).

Επιπρόσθετα κάποια εξειδικευμένα εργαλεία αναζήτησης ατόμων όπως το Pipl και το Spokeo έχουν την δυνατότητα να ψάξουν μέσω πολλαπλών βάσεων δεδομένων, μέσων κοινωνικής δικτύωσης ακόμα και ιστοσελίδων γνωριμιών. Εισάγετε όνομα, ψευδώνυμο, ηλεκτρονική διεύθυνση και η αναζήτηση κάνει τα υπόλοιπα. Μια άλλη επιλογή είναι η χρήση του εργαλείου multisearch που προσφέρεται από την ιστοσελίδα Storyful. Αυτό αποτελεί ένα πρόσθετο στοιχείο του Google Chrome που επιτρέπει στο χρήστη βάζοντας στο πεδίο αναζήτησης έναν όρο όπως, για παράδειγμα, ένα ψευδώνυμο να λάβει αποτελέσματα από πολλές σελίδες ταυτόχρονα όπως από τα: Twitter, Instagram, YouTube, Tumblr και Spokeo. Η κάθε ιστοσελίδα ανοίγει σε διαφορετικό φύλλο με τα σχετικά αποτελέσματα.

Αναζήτηση μέσω φωτογραφιών προφίλ

Συχνά ένα άτομο χρησιμοποιεί την ίδια φωτογραφία προφίλ σε πολλά μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ιστοσελίδες όπως η TinEye και η Google Images επιτρέπουν μέσω αντίστροφης αναζήτησης την ταυτοποίηση συνδεόμενων μέσω της φωτογραφίας λογαριασμών.

Screen Shot 2016-06-23 at 10.43.15 AM

Γ. ΕΝΤΟΠΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΚΑΤΟΧΟ ΕΝΟΣ DOMAIN NAME

Πολλοί δημοσιογράφοι έχουν παρασυρθεί από ειδήσεις κακόβουλων ιστοσελίδων. Από τη στιγμή που είναι εύκολο για τον οποιοδήποτε να αγοράσει μια ιστοσελίδα που δεν έχει ιδιοκτήτη σε μορφή .com, .net ή .org, δεν πρέπει να βασιζόμαστε στην ονομαστική αξία αυτής. Μια ιστοσελίδα που μοιάζει πραγματική και που ακούγεται να έχει αυθεντικό όνομα κυριότητος (Domain name), μπορεί στην πραγματικότητα να αποτελεί μέσον για πολιτική σκοπιμότητα, παράνομη επιχείρηση ή απλώς φάρσα.

Η σελίδα αυτή μπορεί εν μέρει να ελεγθεί εξετάζοντας το όνομα κυριότητος καθαυτό. Αναζητήστε το μέσω Google και δείτε τι γνώμη έχουν οι άλλοι χρήστες. Απαραίτητη είναι η αναζήτηση (ποίος είναι) «whois». Το DomainTools.com αποτελεί μία από τις πολλές σελίδες που μέσω αυτών μπορεί να διεξαγχεί μια έρευνα «whois». Έτσι θα αποκαλυφθούν πληροφορίες σχετικές με την ιδιοκτησία της κυριότητας ονόματος (domain name).

Για παράδειγμα ο προκάτοχος του παγκοσμίου οργανισμού εμπορίου (World Trade Organization – WTO) ήταν μία οργάνωση με το όνομα General Agreement on Tariffs and Trades (GATT). Όταν κάποιος κάνει αναζήτηση με λέξη – κλειδί: WTO βρίσκεται μπροστά σε δυο κυρίως ιστοσελίδες που φαίνεται να αντιπροσωπεύουν τον επίσημο οργανισμό: wto.org (αυθεντικό) και gatt.org (απάτη). Με μία ματιά στο gatt.org, ακόμα και άπειροι χρήστες καταλαβαίνουν πως κάτι δεν πάει καλά, αλλά έχουν ξεγελαστεί μέχρι και δημοσιογράφοι.

Μια έρευνα «whois» μπορεί να διαλευκάνει κάθε αμφιβολία, αποκαλύπτοντας το ιδιοκτησιακό καθεστώς της κυριότητας ενός ονόματος (domain name). H ιστοσελίδα wto.org έχει πιστοποιηθεί μέσω του Διεθνούς Υπολογιστικού Κέντρου των Ηνωμένων Εθνών International Computing Centre of the United Nations). Η ιστοσελίδα Gatt.org, από την άλλη πλευρά έχει πιστοποιηθεί στον Andy Bichlbaum από την διάσημη ομάδα  «the Yes Men».

Screen Shot 2016-06-23 at 10.52.51 AM

Μια έρευνα «whois» δεν αποτελεί πανάκεια για την επαλήθευση στοιχείων. Συχνά αυτοί που συμπληρώνουν έντυπο εγγραφής προκειμένου να αποκτήσουν κυριότητα ονόματος (domain name), δίνουν ψευδή στοιχεία. Κάποιοι άνθρωποι χρησιμοποιούν, για την ίδια διαδικασία, υπηρεσίες που εξασφαλίζουν την ανωνυμία, όπως η « domains by proxy». Παρόλα αυτά συνδυάζοντας μια έρευνα «whois» με άλλα εργαλεία εξακρίβωσης της ταυτότητας του ιδιοκτήτη μίας ιστοσελίδας μπορείς στη πλειοψηφία των περιπτώσεων να αποκτήσεις χρήσιμο υλικό από αξιόπιστες πηγές.