Συνολικά, το 47%, δηλαδή περίπου το ήμισυ των ενηλίκων χρηστών του Facebook, διαβάζει «πάντα» τις ειδήσεις εκεί. Αυτό το ποσοστό ανέρχεται στο 30% του πληθυσμού.

Στις ΗΠΑ οι περισσότεροι ενήλικες δεν μπαίνουν στο Facebook για να διαβάσουν τις ειδήσεις, σύμφωνα με την αντιπροσωπευτική διαδικτυακή έρευνα που έγινε σε 5.173 χρήστες σε εθνικό επίπεδο. Από την άλλη πλευρά, η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών ειδήσεων στο Facebook, σε ποσοστό 78% μαθαίνουν τα νέα, όταν είναι στο Facebook για άλλους λόγους. Και μόλις το 4% δηλώνει ότι είναι το πιο σημαντικό μέσο ενημέρωσης. Όπως το διατύπωσε ένας από τους ερωτηθέντες, «πιστεύω ότι το Facebook είναι ένα καλό μέσο για να μαθαίνεις τα νέα, χωρίς στην πραγματικότητα να το επιδιώκεις».

Ωστόσο, η έρευνα αποδεικνύει ότι στο Facebook κάποιοι άνθρωποι διαβάζουν τις ειδήσεις, που ενδεχομένως σε άλλη περίπτωση να μην το έκαναν. Ενώ μόνο το 38% όσων διαβάζουν τις δυσάρεστες ειδήσεις στο Facebook λένε ότι ο ιστότοπος είναι ένα σημαντικό μέσο ενημέρωσης, με το ποσοστό να αγγίζει το 47% για εκείνους που παρακολουθούν λιγότερο συχνά τα νέα. «Εάν δεν υπήρχαν οι ειδήσεις στο Facebook», έγραψε ένας συμμετέχων, «πιθανότατα να μην είχα ιδέα τι συμβαίνει στον κόσμο, γιατί δεν έχω χρόνο να ενημερωθώ για το τι γίνεται σε ένα σωρό μέρη».

Ειδικότερα, οι νεαρότεροι ενήλικες, οι οποίοι δεν ασχολούνται όσο οι μεγαλύτεροι με τα νέα σε άλλες πλατφόρμες, ασχολούνται, αν όχι σε μεγαλύτερο βαθμό, με τα νέα στο Facebook. Οι νέοι (ηλικίας 18 έως 29- ετών) αντιπροσωπεύουν περίπου το ένα τρίτο, δηλαδή το 34%, των καταναλωτών ειδήσεων στο Facebook. Αυτό ξεπερνά κατά πολύ το 20% που αντιπροσωπεύει τους χρήστες του Facebook που δεν ενημερώνονται σε αυτό τον ιστότοπο.

Επιπλέον, αυτοί οι νέοι 18 έως 29 ετών ενημερώνονται στο Facebook για όλα τα θέματα στα ίδια σχεδόν επίπεδα με τις μεγαλύτερα ηλικιακές ομάδες. Επισκέπτονται ακόμα το Facebook για την έκτακτη επικαιρότητα και το θεωρούν σαν μια σημαντική πηγή ειδήσεων.

Εν γένει, μπορεί να φταίει η συμπτωματική φύση του ιστότοπου που φέρνει τους ανθρώπους πιο κοντά στις ειδήσεις. Πράγματι, όσο περισσότερο χρόνο ξοδεύει κάποιος στον ιστότοπο, τόσο πιο πολλές πιθανότητες ενημέρωσης έχει. Τα δύο τρίτα (67%) όσων χρησιμοποιούν το Facebook για τουλάχιστον μία ώρα την ημέρα ενημερώνονται εκεί σε σύγκριση με το μόλις 41% όσων περνούν λιγότερο από μία ώρα στον ιστότοπο.

Αυτά είναι μερικά από τα αποτελέσματα της έρευνας, η οποία είναι η πρώτη στο πολυτμηματικό ερευνητικό έργο του Ερευνητικού Κέντρου Pew, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Knight, σχετικά με τον ρόλο των ειδήσεων στο Facebook και σε άλλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Μεταξύ άλλων σημαντικών πορισμάτων σε αυτή την έκθεση είναι και τα εξής:

  • Οι καταναλωτές ειδήσεων στο Facebook έχουν επίσης πρόσβαση σε άλλες πλατφόρμες ενημέρωσης σχεδόν στον ίδιο βαθμό με το σύνολο του πληθυσμού. Τέσσερις στους δέκα (42%) καταναλωτές ειδήσεων στο Facebook συχνά παρακολουθούν τις τοπικές τηλεοπτικές ειδήσεις, όπως κάνει και το 46% όλων των ενηλίκων στις ΗΠΑ. Το 23% παρακολουθεί συχνά τις ειδήσεις στην καλωδιακή τηλεόραση (σε σύγκριση με το 24% όλων των ενηλίκων των ΗΠΑ). Όμως, μόλις το 21% των καταναλωτών ειδήσεων στο Facebook διαβάζει συχνά έντυπες εφημερίδες, σε σύγκριση με το 27% του πληθυσμού συνολικά.
  • Η κατανάλωση ειδήσεων στο Facebook δεν αντικαθιστά άλλες δραστηριότητες. Όσοι καταναλώνουν ειδήσεις στο Facebook είναι πιο δραστήριοι στον ιστότοπο από ό, τι άλλοι χρήστες με σχεδόν οποιονδήποτε τρόπο. Το 77% στο σύνολό τους επισκέπτονται την πλατφόρμα για να δουν τι κάνουν οι φίλοι τους (σε σύγκριση με το 60% των χρηστών του Facebook), το 49% πάει για να συνομιλήσει με τους φίλους και την οικογένεια τους (έναντι 29%) και το 26% το επισκέπτεται για να δημοσιεύσει τις προσωπικές ενημερώσεις του (έναντι 9%). Επιπρόσθετα, σχεδόν τα δύο τρίτα (65%) από όσους ενημερώνονται στο Facebook επισκέπτονται τον ιστότοπο αρκετές φορές την ημέρα, σε σύγκριση με τους υπόλοιπους χρήστες του Facebook που αγγίζουν τους τρεις στους δέκα (29%).

Περίπου το μισό, δηλαδή ένα 49%, των καταναλωτών ειδήσεων του Facebook αναφέρουν ότι ενημερώνονται τακτικά για έξι ή περισσότερα θέματα. Το πιο δημοφιλές θέμα είναι οι ειδήσεις ψυχαγωγίας, τις οποίες διαβάζει το 73% των καταναλωτών ειδήσεων του Facebook στον εν λόγω ιστότοπο. Πιο πίσω ακολουθούν τα νέα που αφορούν γεγονότα της κοινότητας στην οποία ανήκει ο χρήστης (65%). Οι ειδήσεις σχετικά με την εθνική πολιτική και την κυβέρνηση καταλαμβάνουν την τέταρτη θέση, με ποσοστό που αγγίζει το 55% των καταναλωτών, ακριβώς πίσω από την αθλητική επικαιρότητα, που αγγίζει το 57%. Ωστόσο, το Facebook δεν έχει γίνει ακόμα η ενημερωτική πλατφόρμα για γεγονότα που συμβαίνουν εκείνη τη στιγμή Μόλις το 28% των καταναλωτών ειδήσεων του Facebook στρέφεται εκεί για να ενημερωθεί για την έκτακτη επικαιρότητα.

  • Τα likes ή τα σχόλια σε θέματα επικαιρότητας είναι σύνηθες φαινόμενο όπως η επίσκεψη σε άλλους συνδέσμους, αν και οι συζητήσεις μεταξύ τους είναι λιγότερο συχνές. Περίπου τα δύο τρίτα (64%) των καταναλωτών ειδήσεων του Facebook κάποιες φορές τουλάχιστον κλικάρουν πάνω σε συνδέσμους ειδήσεων (το 16%  κλικάρει συχνότερα). Σχεδόν το 60%, κάποιες φορές τουλάχιστον κάνει “like” ή αφήνει ένα σχόλιο στις ιστορίες (το 19% το κάνει συχνά). Ακριβώς κάτω από το μισό, σε ποσοστό 43% ανεβάζουν ή κοινοποιούν συνδέσμους κάποιες φορές τουλάχιστον (το 10% το κάνει συχνά) και περίπου το ένα τρίτο, σε ποσοστό 32%, συζητάει για τα θέματα των ειδήσεων με άλλους ανθρώπους στο Facebook (το 6% το κάνει συχνά).
  • Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης κατατάσσονται χαμηλά στους λόγους για τους οποίους οι καταναλωτές ειδήσεων του Facebook κλικάρουν στους συνδέσμους ειδήσεων. Ο βασικότερος λόγος που οι άνθρωποι επικαλούνται για να κάνουν κλικ σε συνδέσμους ειδήσεων είναι το κατά πόσον τους ενδιαφέρει το θέμα. Το 70% θεωρεί ότι αυτός είναι ο κυριότερος λόγος για να κλικάρουν σε συνδέσμους ειδήσεων. Περίπου οι μισοί λένε ότι ο κυριότερος λόγος είναι επειδή βρίσκουν την είδηση διασκεδαστική (51%) ή αναπάντεχη (50%). Ενώ το 37% δηλώνει ότι η πρόταση ενός φίλου αποτελεί τον κυριότερο λόγο. Από την άλλη πλευρά, εάν ο σύνδεσμος προέρχεται από το αγαπημένο τους ειδησεογραφικό πρακτορείο αποτελεί τον κυριότερο λόγο για «κλικάρισμα» για το 20%, ξεπερνώντας το ποσοστό του 13% στην περίπτωση που η ιστορία είχε πάρει πολλά «likes».

Οι καταναλωτές ειδήσεων του Facebook που κάνουν «like» ή ακολουθούν διάφορα ειδησεογραφικά πρακτορεία ή δημοσιογράφους παρακολουθούν πιο πιστά τις ειδήσεις στον ιστότοπο. Περίπου το ένα τρίτο, σε ποσοστό δηλαδή 34% των καταναλωτών ειδήσεων του Facebook έχουν ειδησεογραφικά πρακτορεία ή μεμονωμένους δημοσιογράφους στις ενημερώσεις τους. Αυτοί είναι πιο πιθανό να δούν τον ιστότοπο ως ένα σημαντικό ενημερωτικό μέσο από εκείνους που δεν έχουν ειδησεογραφικά πρακτορεία ή δημοσιογράφους στις ενημερώσεις τους (54% έναντι 38%). Επίσης, έχουν σχεδόν τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να κλικάρουν σε συνδέσμους ειδήσεων (27% έναντι 10%) και να συζητήσουν θέματα επικαιρότητας με άλλους χρήστες στο Facebook (11% έναντι 4%). Έχουν σχεδόν τις διπλές πιθανότητες να δημοσιεύσουν ή να μοιραστούν τις ιστορίες (16% έναντι 7%) και να κάνουν «like» ή κάποιο σχόλιο για τις ιστορίες (29% έναντι 15%).

  • Όπως και με τους ενήλικες στις ΗΠΑ στο σύνολό τους, μόνο μια μειοψηφία καταναλωτών ειδήσεων του Facebook λένε ότι προτιμούν οι ειδήσεις να συμμερίζονται την άποψή τους. Λιγότερο από το ένα τρίτο, σε ποσοστό 31% των καταναλωτών ειδήσεων του Facebook προτιμούν γενικά τις ειδήσεις που μοιράζονται τη δική τους άποψη, ποσοστό ελαφρώς υψηλότερο από το 27% των ενηλίκων στις ΗΠΑ που ισχυρίζονται το ίδιο. Και, όταν ερωτήθηκαν για τα πράγματα που τους ενοχλούν στο Facebook, το διπλάσιο ποσοστό των καταναλωτών ειδήσεων στο Facebook ενοχλείται, όταν οι άλλοι δημοσιεύουν πολιτικές δηλώσεις (είτε είναι σχετικές με την είδηση είτε όχι) από ό,τι όταν οι άλλοι δημοσιεύουν την γνώμη τους για κάτι που αφορά τις ειδήσεις (32% έναντι 14% ). Και, το 58% δηλώνει έκπληκτο από ένα σχόλιο που κοινοποίησε κάποιος φίλος ή μέλος της οικογένειάς τους στο Facebook σχετικά με ένα γεγονός στις ειδήσεις.
  • Για τους ενήλικες στις ΗΠΑ, ο επιτραπέζιος / φορητός υπολογιστής εξακολουθεί να είναι το κύριο μέσο πρόσβασή τους στο Facebook. Το 59% όλων των ενηλίκων χρηστών του Facebook και το 53% των καταναλωτών ειδήσεων του Facebook έχουν πρόσβαση κυρίως στον ιστότοπο από έναν επιτραπέζιο ή φορητό υπολογιστή και όχι από μια φορητή συσκευή, όπως ένα smartphone ή tablet. Και ενώ κυρίως οι χρήστες κινητής τηλεφωνίας τείνουν να κάνουν περισσότερα «check-in», οι χρήστες επιτραπέζιων υπολογιστών περνούν στο Facebook περισσότερο συνολικό χρόνο: Το 37% των κυρίως καταναλωτών ειδήσεων του Facebook που χρησιμοποιούν επιτραπέζιους ή φορητούς υπολογιστές περνάνε μια ώρα την ημέρα ή και παραπάνω στον ιστότοπο, σε σύγκριση με το 28% των καταναλωτών ειδήσεων του Facebook που χρησιμοποιούν κυρίως κινητά τηλέφωνα.

 

Σχετικά με την Έρευνα

Η παρούσα έκθεση βασίζεται σε μια έρευνα του Ερευνητικού Κέντρου Pew που διεξήχθη στις 21 Αυγούστου-2 Σεπτεμβρίου 2013, ανάμεσα σε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα ενηλίκων ηλικίας 18 ετών και άνω σε εθνικό επίπεδο. Το δείγμα περιελάμβανε 5.173 ερωτηθέντες, οι 3.268 εκ των οποίων είναι οι χρήστες του Facebook, από τους οποίους οι 1.429 είναι καταναλωτές ειδήσεων στο Facebook. Το ερωτηματολόγιο της έρευνας γράφτηκε από το Ερευνητικό Κέντρο Pew.

Για ερωτήσεις που τέθηκαν στο συνολικό δείγμα των 5.173 ατόμων, το περιθώριο σφάλματος δειγματοληψίας είναι ± 1,7 ποσοστιαίες μονάδες σε επίπεδο εμπιστοσύνης 95%. Για τους χρήστες του Facebook, το περιθώριο λάθους είναι ± 2,2 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ για τους καταναλωτές ειδήσεων του Facebook είναι 3,3 ποσοστιαίες μονάδες.

Ως καταναλωτές ειδήσεων του Facebook ορίζονται εκείνοι που απάντησαν ότι «είναι πάντα ενημερωμένοι από τα νέα ή τους τίτλους ειδήσεων στο Facebook». Ειδήσεις είναι οι «πληροφορίες σχετικά με γεγονότα και ζητήματα που αφορούν και άλλους εκτός από τους φίλους ή την οικογένειά σας».

Η έρευνα στα αγγλικά: http://www.journalism.org/2013/10/24/the-role-of-news-on-facebook/ είναι των Amy MitchellJeffrey GottfriedEmily Guskin

Photo credit: mallix / IWoman / CC BY-NC-ND