Σύμφωνα με το Pew  Research Center, ο κόσμος των ηλεκτρονικών μέσων δικτύωσης αυξάνεται διαρκώς και αυτή τη στιγμή μετρά περίπου 5,000 θέσεις εργασίας στον τομέα των ηλεκτρονικών ειδήσεων. Με τους υπολογισμούς του ερευνητικού κέντρου, οι 3,000 βρίσκονται σε 30 μεγάλες εταιρείες αποκλειστικά ηλεκτρονικών μέσων παροχής ειδήσεων. Πολλές από αυτές υπογραμμίζουν τη σημασία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στον τρόπο αφήγησης των θεμάτων αλλά και στον τρόπο με τον οποίο εμπλέκουν το κοινό τους, τους αναγνώστες τους. Τη στιγμή που οι δημοσιογράφοι ετοιμάζονταν για το ετήσιο συνέδριο Ηλεκτρονικών Ειδήσεων , το Pew συγκέντρωσε απαντήσεις σε πέντε βασικές ερωτήσεις σε σχέση με τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης και τις ειδήσεις.

Με ποιό τρόπο οι σελίδες κοινωνικών μέσων δικτύωσης σχετίζονται με τις ειδήσεις;

Αν κανείς λάβει υπόψιν τόσο τη συνολική έκταση μιας ιστοσελίδας, δηλαδή τον αριθμό των ανθρώπων που το χρησιμοποιούν, και το ποσοστό των χρηστών που παρακολουθούν τις ειδήσεις στην ιστοσελίδα, τότε το Facebook είναι το πιο γνωστό, το πιο δημοφιλές και το πιο δυνατό μεταξύ των σελίδων κοινωνικής δικτύωσης. Περίπου τα ⅔ (το 64%) των ενήλικων Αμερικανών χρησιμοποιούν το Facebook και οι μισοί από αυτούς τους χρήστες ενημερώνονται για τις ειδήσεις από αυτό, καταλήγοντας να είναι το 30% του γενικού πληθυσμού.

Το YouTube είναι το επόμενο μεγαλύτερο δίκτυο που οδηγεί στην ενημέρωση καθώς οι μισοί Αμερικανοί το χρησιμοποιούν και το ⅕ από αυτούς ενημερώνεται για τις εδήσεις μέσω του YouTube. Η μετάφραση αυτών σε αριθμούς ανέρχεται στο 10% του ενήλικου πληθυσμού και φέρνει το YouTube στο ίδιο επίπεδο με το Twitter. Το Twitter χρησιμοποιείται από το 16% των Αμερικανών και οι μισοί από τους χρήστες του δηλώνουν ότι η ειδησεογραφική ενημέρωσή τους προέρχεται από αυτό. Κοινώς, αυτοί ανέρχονται στο 8% του αμερικανικού πληθυσμού. Παρ’όλο που μόνο το 3% του αμερικανικού πληθυσμού χρησιμοποιούν το κοινωνικό δίκτυο reddit, όσοι το χρησιμοποιούν, παραδέχονται ότι το να παρακολουθούν τις ειδήσεις από αυτό είναι πολύ ελκυστικό κι έτσι το 62% από αυτούς παρακολουθεί ειδήσεις μόνον εκεί.

Με ποιό τρόπο συμμετέχουν οι χρήστες κοινωνικών δικτύων στις ειδήσεις;

Οι μισοί από τους χρήστες κοινωνικών δικτύων έχουν μοιραστεί ειδήσεις, φωτογραφίες ή βίντεο και σχεδόν τόσοι (46%) έχουν “συζητήσει” κάποιο θέμα ή κάποιο γεγονός. Επιπλέον του “μοιράσματος” ειδήσεων στα κοινωνικά δίκτυα, ένας μικρός αριθμός χρηστών καλύπτουν τις ειδήσεις μόνοι τους, χρησιμοποιώντας φωτογραφίες ή βίντεο ειδησεογραφικών γεγονότων (είδος citizen journalism)  . Η έρευνα του Pew έδειξε ότι το 2014, το 14% των χρηστών κοινωνικών μέσων δικτύωσης δημοσίευσαν τις δικές τους φωτογραφίες από κάποιο γεγονός σε σελίδα κοινωνικού μέσου δικτύωσης, ενώ το 12% ανήρτησε βίντεο. Αυτή η πρακτική έχει παίξει ρόλο στον αριθμό των πρόσφατων εκτάκτων ειδήσεων, συμπεριλαμβανομένων των γεγονότων στο Ferguson.

Με ποιό τρόπο οι χρήστες κοινωνικών δικτύων ανακαλύπτουν ειδήσεις;

Το Facebook είναι μία σημαντική πηγή παραπομπών για πολλά μέσα παροχής ειδήσεων, αλλά οι χρήστες που καταλήγουν σε αυτά μέσω του Facebook δαπανούν σαφώς λιγότερο χρόνο και διαβάζουν πολύ λιγότερες σελίδες από αυτούς που καταλήγουν σε αυτά τα μέσα κατευθείαν. Το ίδιο ισχύει και με αυτούς που καταλήγουν στις σελίδες παροχής ειδήσεων μέσω αναζήτησης στο διαδίκτυο. Η ανάλυση των στοιχείων του comScore από τους ερευνητές του Pew δείχνει ότι οι απευθείας επισκέπτες σελίδων ειδησεογραφικών μέσων μένουν σε αυτά τρεις φορές περισσότερη ώρα απο τους επισκέπτες μέσω Facebook ή μέσω αναζήτησης, και επισκέπτονται περίπου πέντε φορές περισσότερες σελίδες ανά μήνα. Αυτό το υψηλότερο επίπεδο ενασχόλησης από τους απευθείας επισκέπτες/ χρήστες είναι εμφανές από την κυκλοφορία μίας σελίδας είτε μέσω αναζήτησης ή κοινοποίησης και έχει σοβαρό αντίκτυπο και συμπεράσματα για τα ειδησεογραφικά μέσα που πειραματίζονται με ηλεκτρονικές εγγραφές στην προσπάθειά τους να αποκτήσουν πιστούς αναγνώστες.

Ποιά είναι η εμπειρία της ειδησεογραφικής ενημέρωσης μέσω Facebook;

Η έρευνά του Pew έδειξε ότι η ενημέρωση μέσω Facebook από τους χρήστες του αποτελεί μία εμπειρία ευρείας γκάμας ενημέρωσης. Περίπου οι μισοί χρήστες του Facebook παρακολουθούν έξι διαφορετικές θεματικές. Η πιο συχνή κατηγορία που παρακολουθούν οι χρήστες του Facebook είναι ψυχαγωγικά νέα: το 37% των χρηστών του Facebook παρακολουθούν ψυχαγωγικά νέα. Αντίθετα με το Twitter,που μία από τις βασικές λειτουργίες του είναι η διανομή πληροφοριών τη στιγμή που συμβαίνει ένα γεγονός, το Facebook δεν είναι ακομα ένα μέρος που θα στραφεί κάποιος για να παρακολουθήσει έκτατες ειδήσεις. (Αν και η εταιρεία προσπαθεί να αλλάξει αυτό το γεγονός με τη χειραγώγηση των αλγόριθμων  ώστε οι κοινοποιήσεις να εμφανίζονται στο χρονολόγιο άμεσα). Παρ’όλα αυτά, μόλις το 28% των χρηστών του Facebook που παρακολουθεί ειδήσεις το χρησιμοποιεί για την ενημέρωσή του ακολουθώντας τις τρέχουσες εξελίξεις και λιγότεροι από τους μισούς από αυτούς θα επισκέπτονταν πρώτο το Facebook για να παρακολουθήσουν έκτακτες ειδήσεις.

Με ποιό τρόπο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζουν τις συζητήσεις γύρω από τα γεγονότα;

Η πρόσφατη έρευνα του Pew έδειξε ότι τα κοινωνικά δίκτυα δεν διευκολύνουν πάντα τις συζητήσεις γύρω από τα σημαντικά θέματα της μέρας. Πιο συγκεκριμένα, το ερευνητικό κέντρο βρήκε ανθρώπους που ήταν λιγότερο διατεθειμένοι να συζητήσουν της απόψεις τους στο θέμα του Snowden-NSA στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παρά σε μία συζήτηση πρόσωπο με πρόσωπο. Τόσο οι χρήστες του Facebook όσο και του Twitter έδειξαν λιγότερο διατεθειμένοι να μοιραστούν τη γνώμη τους σε διαπροσωπικό κοινωνικό περιβάλλον, ειδικά αν θεωρούσαν ότι οι συνομιλητές είχαν αντίθετη άποψη.

Μιά περισσότερο αναλυτική έρευνα σχετικά με τη θέση των ειδήσεων στο facebook μπορείτε να διαβάσετε στα ελληνικά εδώ.

Photo credit: Thomas Hawk / IWoman / CC BY-NC