Στα δύο χρόνια από τότε που η Μόσχα ξεκίνησε την εισβολή πλήρους κλίμακας στην Ουκρανία, η Ρωσία έχει απελάσει με τη βία χιλιάδες παιδιά από την αμυνόμενη χώρα. Ενώ ο συνολικός αριθμός αυτών των απελαθέντων ανηλίκων είναι άγνωστος, το Κίεβο έχει αναφέρει ότι είναι σχεδόν 20.000. Αφού τα παιδιά χωρίζονται από τις οικογένειές τους και μεταφέρονται στη Ρωσία, οι ρωσικές αρχές αρχίζουν να εργάζονται για να τα κάνουν να ξεχάσουν την πατρίδα τους, λέγοντάς τους ότι οι γονείς τους δεν θα έρθουν να τα πάρουν και ότι η Ρωσία είναι το σπίτι τους. Για να μάθει πώς λειτουργεί αυτό το σύστημα, η ειδική ανταποκρίτρια της Meduza, Lilia Yapparova, μελέτησε χιλιάδες έγγραφα και μίλησε με υπαλλήλους του Υπουργείου Παιδείας της Ρωσίας, της κύριας υπηρεσίας που είναι υπεύθυνη για αυτά τα μέτρα “αναμόρφωσης”.

“Δόξα στην Ουκρανία!” και “Δόξα στους ήρωες!” είναι εθνικιστικοί χαιρετισμοί”.

“Ο ρωσισμός είναι η ανεπίσημη ονομασία για την πολιτική ιδεολογία και τις κοινωνικές πρακτικές του κυρίαρχου καθεστώτος της Ρωσίας στις αρχές του 21ου αιώνα. […] Ο όρος δημιουργήθηκε από τους ρωσοφοβικούς”.

“Ο όρος “Ορκ” χρησιμοποιείται από ρωσόφοβους και εξτρεμιστές ως προσβλητικό όνομα για τους Ρώσους στρατιώτες”.

Όλα αυτά είναι λήμματα από ένα γλωσσάρι που συνέταξε το ρωσικό υπουργείο Παιδείας το 2022, για να ενημερώσει τους εκπαιδευτικούς για τις λέξεις και τις φράσεις που “περιέχουν σημάδια εθνικιστικού εξτρεμισμού” και που τα ουκρανόπουλα μπορεί να χρησιμοποιούν στο σχολείο.

Το γλωσσάρι επισυνάπτεται σε έναν οδηγό με τίτλο “Πρόληψη των συγκρούσεων και των εκδηλώσεων εξτρεμισμού και τρομοκρατίας σε ένα πολυπολιτισμικό εκπαιδευτικό περιβάλλον”, ο οποίος προειδοποιεί ότι η χρήση “συγκεκριμένων σλανγκικών όρων” ή ακόμη και η συζήτηση “πολιτικών θεμάτων” μπορεί να υποδεικνύει ότι μια “καταστροφική ιδεολογία” έχει εξαπλωθεί σε μια ομάδα μαθητών.

Σύμφωνα με αυτά και άλλα υλικά του υπουργείου που διέρρευσαν, είναι δουλειά των Ρώσων εκπαιδευτικών να “διαμορφώσουν μια ρωσική ταυτότητα στα μέλη της ανερχόμενης γενιάς από τις Λαϊκές Δημοκρατίες του Ντονέτσκ και του Λουχάνσκ και τις περιοχές Ζαπορίζια και Χερσώνα”.

Αυτή η διαδικασία κατήχησης μπορεί να ξεκινήσει αμέσως μόλις τα απελαθέντα από την Ουκρανία παιδιά φτάσουν στη Ρωσία, αν και ένα ξεχωριστό έγγραφο προειδοποιεί ότι τα παιδιά σε αυτό το στάδιο είναι πιθανό να παρουσιάσουν “κυκλοθυμία”, “αντίθεση”, “δυσπιστία προς τους ενήλικες”, επιθετικότητα και “ιδέες προσωπικής ανωτερότητας”, καθώς και να έχουν “δυσκολία να δουν αντικειμενικά την κατάσταση που εξελίσσεται”.

Ο οδηγός συνεχίζει υποστηρίζοντας ότι τα παιδιά της Ουκρανίας δεν έχουν τις “γνώσεις” και τις “κοινωνικές δεξιότητες” που “τα παιδιά στο ρωσικό χώρο έχουν εξ ορισμού”. Περιλαμβάνει επίσης οδηγίες για το πώς να χειρίζονται τις συζητήσεις σχετικά με τα μέλη της οικογένειας των παιδιών που μπορεί να σκοτώθηκαν ή να εξαφανίστηκαν κατά τη διάρκεια του πολέμου:

Μην λέτε “Μην ανησυχείτε, είναι σε ένα καλύτερο μέρος” ή “Σας κοιτάζουν από τον ουρανό”. […] Μιλήστε με ειλικρίνεια με το παιδί για το γεγονός ότι τα αγαπημένα του πρόσωπα σκοτώθηκαν ή το σπίτι του καταστράφηκε. […] Πείτε ευθέως ότι έχουν πεθάνει.
Τελικά, λέει ο οδηγός, το παιδί θα πρέπει να αρχίσει να βιώνει αισθήματα υπερηφάνειας, πατριωτισμού και ότι ανήκει στη Ρωσία. Αναφέρεται επίσης στον πόλεμο στην Ουκρανία ως “επιπλοκή της γεωπολιτικής κατάστασης” που αναγκάζει τις οικογένειες “σε ακούσια μετεγκατάσταση”.

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, η διαδικασία “αναμόρφωσης” των ουκρανόπουλων με βάση τις ρωσικές “πνευματικές-ηθικές αξίες και τις ιστορικές και εθνικές πολιτιστικές παραδόσεις” θα πρέπει να συνεχιστεί μέχρι την αποφοίτησή τους, με τελικό αποτέλεσμα τα παιδιά να “αναπτύξουν ρωσική ταυτότητα”.

Μια πηγή του υπουργείου που μίλησε στη Meduza υπό τον όρο της ανωνυμίας αναφέρθηκε σε αυτούς τους οδηγούς εκπαιδευτικών ως “απόλυτη ντροπή”:

“Πείτε ευθέως ότι έχουν πεθάνει” μας λένε- αυτό που λένε είναι εντελώς σκατά. Αν ένα παιδί δεν γνωρίζει την τύχη της οικογένειάς του, το να πεις απλώς “πέθαναν” είναι περίπου το χειρότερο πράγμα που μπορείς να κάνεις. Θα πρέπει να ξεκινήσουμε από το να μάθουμε τι γνωρίζει το παιδί για την οικογένειά του, πόσο πιθανές θεωρεί τις πιθανότητες να επέζησαν, αν έχει νόημα να ελπίζει…

Η πηγή εξέφρασε επίσης αντιρρήσεις για τη χρήση του όρου “ένταξη” από τον οδηγό:

Η ενσωμάτωση είναι κάτι που λαμβάνει χώρα σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον – ένα περιβάλλον που επιτρέπει την πολιτισμική ποικιλομορφία και τον σεβασμό για τον πολιτισμό της μη κυρίαρχης ομάδας. Αλλά…άντε τώρα  να δείξετε σεβασμό για την ουκρανική γλώσσα, τον ύμνο, το εθνόσημο – εννοώ, συλλαμβάνουν ανθρώπους γι’ αυτό! Έτσι, η ενσωμάτωση αυτών των παιδιών δεν είναι δυνατή. Αυτό που πραγματικά εννοούν είναι πιθανότατα η αφομοίωση ή η περιθωριοποίηση.

Οι οδηγίες από το Κρεμλίνο δεν είναι ο μόνος λόγος για τον οποίο το Υπουργείο Παιδείας ενδιαφέρεται για την “ενσωμάτωση” των απελαθέντων ουκρανόπουλων. Σύμφωνα με την πηγή της Meduza, οι αξιωματούχοι του υπουργείου τα φοβούνται πραγματικά.

“Η ιδέα ότι τα ουκρανόπουλα είναι δυνητικοί τρομοκράτες πλανάται πάνω από τις συζητήσεις μας. Δεν είμαστε ηλίθιοι – αντιλαμβανόμαστε ότι η Ρωσία δεν ήρθε στην Ουκρανία με “ειρήνη και καλοσύνη”. Και ότι τα παιδιά που μεταφέρθηκαν από εκεί σε ένα εχθρικό περιβάλλον θα μπορούσαν να αρχίσουν να αντιστέκονται”, δήλωσε το άτομο αυτό.

“Στο παρασκήνιο, έχουν αρχίσει να το λένε αυτό, ακόμη και σε επίπεδο ηγεσίας. Αλλά στις εκδηλώσεις στρογγυλής τραπέζης, φυσικά, το μόνο που ακούς είναι ‘τα ουκρανικά παιδιά είναι τόσο υπέροχα”.

Η πηγή πρόσθεσε ότι στα τέλη του 2022, το υπουργείο Παιδείας άρχισε να προετοιμάζει τους υπαλλήλους του για πιθανές τρομοκρατικές επιθέσεις εναντίον του ίδιου του υπουργείου. Τα έγγραφα που εξασφάλισε η Meduza προειδοποιούν για την πιθανότητα “ένοπλων επιθέσεων” (συμπεριλαμβανομένων αυτών που περιλαμβάνουν “εύφλεκτα υγρά”, μια προφανής αναφορά σε βόμβες μολότοφ), “ομηρίας”, “πυροδότησης εκρηκτικών μηχανισμών”, “εμπρησμού” και επιθέσεων με μη επανδρωμένα αεροσκάφη.

Ο επικεφαλής ενός ρωσικού κρατικού ιδρύματος που εργάζεται με ορφανά δήλωσε στη Meduza ότι έχει ακούσει παρόμοιες ανησυχίες. “Πίσω από κλειστές πόρτες, καταλαβαίνουν ότι η ένταξη των Ουκρανών εφήβων είναι μια εκρηκτική κατάσταση και προσπαθούν να παρέχουν καθοδήγηση στους δασκάλους και σε όλους τους άλλους”, είπε. “Οι μαθητές μας κατακλύζονται επίσης από την ιδέα ότι υπάρχουν “φασίστες στην Ουκρανία” – και στη συνέχεια φέρνουν στην τάξη σας έναν πραγματικό “ουκρανοφασίστα”.

“Μια φιλική εικόνα της Μητέρας Ρωσίας”

Κατά την έναρξη του πολέμου πλήρους κλίμακας, ο Βλαντιμίρ Πούτιν διέθεσε 52 εκατομμύρια ρούβλια (573.000 δολάρια) στο υπουργείο Παιδείας της Ρωσίας για τη δημιουργία ενός οργανισμού που ονομάζεται Ομοσπονδιακό Κέντρο για την Ανάπτυξη Προγραμμάτων Κοινωνικοποίησης των Εφήβων (στο εξής θα αναφέρεται ως Κέντρο Προγραμμάτων για Εφήβους). Ο φορέας αυτός επιβλέπει ένα πρόγραμμα με την ονομασία “Έφηβοι της Ρωσίας”, το οποίο παρουσιάστηκε στον Πούτιν περίπου δύο εβδομάδες μετά την έναρξη του πολέμου πλήρους κλίμακας.

Το πρόγραμμα “Έφηβοι της Ρωσίας” αποτελεί πρωτοβουλία της Ρωσίδας Επιτρόπου για τα δικαιώματα των παιδιών Μαρία Λβόβα-Μπέλοβα και σχεδιάστηκε, σύμφωνα με την ίδια, για να βοηθήσει “εκατομμύρια εφήβους να περάσουν με ασφάλεια μέσα από τη ζώνη των αναταράξεων” κατά τη διάρκεια του πολέμου. Το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο έχει διαφορετική άποψη για το πρόγραμμα: πέρυσι εξέδωσε εντάλματα σύλληψης για τον Πούτιν και τη Lvova-Belova για τον φερόμενο ρόλο τους στο έγκλημα πολέμου της απέλασης παιδιών από την Ουκρανία στη Ρωσία.

Από την ίδρυσή του, το Κέντρο Προγραμμάτων για Έφηβους συντονίζει το έργο των ρωσικών αρχών με παιδιά σχολικής ηλικίας σε όλες τις περιοχές της Ρωσίας, καθώς και στα κατεχόμενα εδάφη της Ουκρανίας. Σύμφωνα με τα έγγραφα που περιήλθαν στην κατοχή της Meduza, το Κέντρο Εφηβικών Προγραμμάτων επικεντρώνεται ιδιαίτερα στην παροχή “υποστήριξης σε ανηλίκους που βρίσκονται στην ειδική ζώνη στρατιωτικών επιχειρήσεων”.

Ο νέος οργανισμός, ο οποίος αναφέρεται τόσο στο υπουργείο Παιδείας όσο και στην Lvova-Belova, ξεκίνησε “ειδικά για τα παιδιά της Ουκρανίας” με σκοπό “να τους εξηγήσει “πού είναι η αλήθεια”, δήλωσαν δύο πηγές από το Κέντρο στη Meduza.

“Όταν ιδρύθηκε το Κέντρο Εφηβικών Προγραμμάτων, [οι υπάλληλοί του] άρχισαν αμέσως να κάνουν ταξίδια για να επισκεφθούν παιδιά, τόσο στη Μαριούπολη όσο και στη ΛΔΜ, καθώς και εκείνα που είχαν ήδη μεταφερθεί στη Ρωσία. Μοίραζαν ανθρωπιστική βοήθεια, πραγματοποιούσαν εκπαιδευτικά σεμινάρια και γενικά προσπαθούσαν να δημιουργήσουν την εικόνα μιας φιλικής Μητέρας Ρωσίας: “Είσαι εδώ τώρα και όλα εδώ είναι υπέροχα!”, δήλωσε μια πηγή. “Αυτή είναι η κύρια δραστηριότητά τους”.

Σύμφωνα με τις πηγές της Meduza, οι υπάλληλοι του Κέντρου Προγραμμάτων για Έφηβους έχουν αναλάβει να “διαγράψουν το ουκρανικό παρελθόν αυτών των παιδιών και να τα ενσωματώσουν στον ρωσικό κόσμο”.

Μεταξύ άλλων σχεδίων, το Κέντρο Εφηβικών Προγραμμάτων βρίσκεται στη διαδικασία δημιουργίας ενός δικτύου “εφηβικών χώρων” που διοργανώνουν “πατριωτικά σεμινάρια” στα οποία τα παιδιά ενημερώνονται για τα “επιτεύγματα της χώρας μας” και τη “σημασία των γεγονότων που συμβαίνουν στις νέες περιοχές της Ρωσίας”.

Αυτά τα σεμινάρια επιτρέπουν στους εφήβους να συναντήσουν ανθρώπους που ο διευθυντής του Κέντρου Εφηβικών Προγραμμάτων Valery Maiorov αναφέρει ως “ασφαλείς ενήλικες”, μια κατηγορία που περιλαμβάνει Ρώσους στρατιώτες και ιερείς.

Η Meduza μίλησε με τη διευθύντρια ενός από τους “χώρους εφήβων” του Κέντρου Εφηβικών Προγραμμάτων, η οποία περιέγραψε τη δουλειά της με τα παιδιά της Ουκρανίας ως εξής:

Τα μικρά παιδιά [στις εμπόλεμες ζώνες] έρχονται στα συγκαλά τους πιο γρήγορα από τους ενήλικες. Οι έφηβοι, βέβαια, είναι όλοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία έχουν επιρροή πάνω τους. [Ως αποτέλεσμα,] αποκτούν λανθασμένη ιδέα για το γιατί ξεκίνησε αυτός ο πόλεμος. […] Πολλοί από αυτούς υποστηρίζουν την Ουκρανία, πολλοί είναι επικριτικοί απέναντι στον επικεφαλής του κράτους. Καλούμε ειδικούς από τις αρμόδιες υπηρεσίες να τους εξηγήσουν τα πράγματα.

Αυτά τα “κέντρα εφήβων” συντονίζουν επίσης δραστηριότητες “στρατιωτικού αθλητισμού”, εκδρομές σε εκθέσεις με ονόματα όπως “Αντιτασσόμαστε στον ναζισμό”, επισκέψεις σε σκοπευτήρια, ακόμη και “προετοιμασίες για υπηρεσία στις ρωσικές ένοπλες δυνάμεις”. Σύμφωνα με έκθεση του Υπουργείου Παιδείας, τα κέντρα αυτά είχαν “επισκεφθεί πάνω από 150.000 έφηβοι” μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2023.

“Ουσιαστικά, ο Maiorov επιβλέπει ένα σημαντικό μέρος της ιδεολογικής εργασίας με τους εφήβους εκτός σχολείων”, δήλωσε στο Meduza πηγή από το Κέντρο Προγραμμάτων για Έφηβους. “Τα παιδιά επιστρέφουν από το σχολείο, όπου κατηχούνται, και πηγαίνουν σε αυτά τα ιδρύματα, όπου κατηχούνται ακόμη περισσότερο”.

Ο οργανισμός ανοίγει “κέντρα εφήβων” και στα κατεχόμενα εδάφη της Ουκρανίας: υποκαταστήματα λειτουργούν ήδη στο Ντονέτσκ και τη Μαριούπολη, και γίνονται προετοιμασίες για νέα σε όλα τα κατεχόμενα εδάφη των περιφερειών Ντονέτσκ, Λουχάνσκ, Ζαπορίζια και Χερσώνα. Η Maria Lvova-Belova και η ηγεσία του Κέντρου Προγραμμάτων για Έφηβους επιβλέπουν προσωπικά αυτή τη διαδικασία.

“Είστε στη Ρωσία – μιλήστε ρωσικά”

Το Κέντρο Εφηβικών Προγραμμάτων υπάγεται στο Τμήμα Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού του Υπουργείου Παιδείας της Ρωσίας. Επικεφαλής αυτού του τμήματος είναι μια γυναίκα που ονομάζεται Larisa Falkovskaya, πρώην σχολική ψυχολόγος, στην οποία έχουν επιβληθεί προσωπικές κυρώσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το τμήμα της Falkovskaya εποπτεύει επίσης το Ομοσπονδιακό Κέντρο Συντονισμού για την Παροχή Ψυχολογικών Υπηρεσιών στο Εκπαιδευτικό Σύστημα (FKTs) – την υπηρεσία που είναι υπεύθυνη για τη δημιουργία των οδηγών για τους εκπαιδευτικούς που περιγράφονται στην αρχή αυτού του άρθρου. Το FKTs είναι επίσης υπεύθυνο για την κατάρτιση εκπαιδευτικών στα κατεχόμενα εδάφη της Ουκρανίας και για την εργασία με μαθητές “σε άσχημες καταστάσεις”. Μια πηγή του υπουργείου περιέγραψε το έργο του οργανισμού ως εξής: “Ουσιαστικά, πέφτουν με αλεξίπτωτα για να δουν παιδιά των οποίων οι συγγενείς και οι φίλοι έχουν σκοτωθεί πρόσφατα. Τους συμβουλεύουν όλους έναν προς έναν, σαν ιμάντας μεταφοράς: “Η χώρα μας είναι εδώ για να σας βοηθήσει”.

Σύμφωνα με τις εκθέσεις που περιήλθαν στην κατοχή της Meduza, τα  παιδιά από την Ουκρανία παραπονέθηκαν σε ψυχολόγους για άγχος, “αποχωρισμό από την οικογένεια”, πανικό, σοκ και “αυτοκτονικές τάσεις”. Έχουν αναφέρει ότι φοβούνται τους “δυνατούς ήχους” και τον θόρυβο από τα αεροπλάνα, καθώς και ότι βιώνουν θλίψη, κατάθλιψη και “άγχος αποχωρισμού”. Πολλοί ανησυχούν επίσης για τον “στιγματισμό τους λόγω της έντονης διαλέκτου τους” και τις “δυσκολίες γρήγορης μετάβασης στη ρωσική γλώσσα”.

Αυτοί οι φόβοι που σχετίζονται με τη γλώσσα είναι βάσιμοι, σύμφωνα με πηγή από το Υπουργείο Παιδείας. “Όλοι οι ιθύνοντες θα πουν χωρίς δισταγμό ότι η εργασία [με τα παιδιά] θα πρέπει να διεξάγεται στα ρωσικά: “Όλοι τα ξέρουν εκεί, και αν δεν τα ξέρουν καλά, τότε θα πρέπει να τα μάθουν”, δήλωσε η πηγή. “Λένε: “Το Σύνταγμα λέει ότι τα ρωσικά είναι η γλώσσα του κράτους. Ήρθατε στη Ρωσία, οπότε μιλήστε ρωσικά”.

Υιοθεσία

Το τμήμα της Falkovskaya δεν είναι μόνο υπεύθυνο για την άσκηση πίεσης στα  ουκρανόπουλα για να αφομοιωθούν – πραγματοποιεί επίσης τις τοποθετήσεις τους σε ρωσικές οικογένειες. Αυτό επιβλέπεται από την αναπληρώτρια της Falkovskaya, Anastasia Akkuratova, η οποία, σύμφωνα με έγγραφα που διέρρευσαν, οργανώνει τις απελάσεις ουκρανικών παιδιών στη Ρωσία και τα προσθέτει στη ρωσική κρατική βάση δεδομένων για τα ορφανά.

Η Μαρία Λβόβα-Μπέλοβα εξακολουθεί να επιμένει ότι οι Ρώσοι δεν μπορούν και δεν υιοθετούν παιδιά από τις “νέες περιοχές”, υποστηρίζοντας ότι μπορούν να χρησιμεύσουν μόνο ως ανάδοχοι γονείς ή κηδεμόνες και ότι ο στόχος είναι τα παιδιά να επιστρέψουν τελικά στις οικογένειές τους. Επαναλαμβάνει συχνά ότι η ίδια υπηρετεί ως “ανάδοχος γονέας” – και όχι ως θετή μητέρα – στον Filipp Golovnya, έναν 17χρονο από τη Μαριούπολη.

Οι ισχυρισμοί αυτοί δεν είναι αληθινοί. Η Meduza έχει δει “συνοπτικές εκθέσεις” του Υπουργείου Παιδείας σχετικά με τον “εντοπισμό και την τοποθέτηση ορφανών και παιδιών που έμειναν χωρίς γονική μέριμνα” από τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2023, οι οποίες περιέχουν τεκμηριωμένες αποδείξεις για ένα πρόγραμμα μαζικής υιοθεσίας παιδιών από την Ουκρανία. Τα αποδεικτικά αυτά στοιχεία δείχνουν ότι:

Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023, οι υποστηριζόμενοι από τη Ρωσία αξιωματούχοι “αναγνώρισαν” 220 “ορφανά και παιδιά που έμειναν χωρίς γονική μέριμνα” σε κάθε μία από τις αυτοανακηρυχθείσες “λαϊκές δημοκρατίες” του Λουχάνσκ και του Ντονέτσκ και 14 παιδιά αυτών των κατηγοριών στο κατεχόμενο τμήμα της περιοχής Ζαπορίζια.

Σύμφωνα με τις εκθέσεις, 26 από αυτά τα παιδιά “δόθηκαν για υιοθεσία” σε Ρώσους πολίτες, τέσσερα από αυτά επεστράφησαν στους βιολογικούς τους γονείς και επτά από αυτά απομακρύνθηκαν από τους συγγενείς τους λόγω υποτιθέμενων “άμεσων απειλών για τη ζωή ή την υγεία τους”.

Το δεύτερο τρίμηνο του 2023, ο αριθμός των ορφανών και των “παιδιών που έμειναν χωρίς γονική μέριμνα” που καταγράφηκαν από τις υποστηριζόμενες από τη Ρωσία υπηρεσίες στα κατεχόμενα εδάφη της Ουκρανίας αυξήθηκε σε 40 στην περιοχή της Ζαπορίζια, 286 στη “Λαϊκή Δημοκρατία του Λουχάνσκ” και 409 στη “Λαϊκή Δημοκρατία του Ντονέτσκ”. Έξι ακόμη παιδιά από το κατεχόμενο τμήμα της περιοχής του Ντονέτσκ δόθηκαν για υιοθεσία σε Ρώσους πολίτες, 16 επεστράφησαν στους γονείς τους και 19 απομακρύνθηκαν από τους συγγενείς τους.

Το τρίτο τρίμηνο του 2023 ήταν το πρώτο που περιλάμβανε στοιχεία για το κατεχόμενο τμήμα της περιοχής της Χερσώνας. Εκτός από 63 ορφανά και “παιδιά που έμειναν χωρίς γονική μέριμνα” εκεί, οι υποστηριζόμενες από τη Ρωσία αρχές ανέφεραν συνολικά 45 παιδιά στην περιοχή Ζαπορίζια, 343 στην περιοχή Λουχάνσκ και 569 στην περιοχή Ντονέτσκ. Ο αριθμός των παιδιών που υιοθετήθηκαν από Ρώσους πολίτες αυξήθηκε επίσης σε 45, τα περισσότερα από αυτά από την περιοχή του Ντονέτσκ. Εν τω μεταξύ, οι αρχές κατοχής πήραν τρία παιδιά στην περιοχή Χερσώνα από τους συγγενείς τους.

Τα στοιχεία αυτά δεν περιλαμβάνουν όλες τις υιοθεσίες παιδιών από τα κατεχόμενα εδάφη από τις ρωσικές αρχές. Κατά τη διάρκεια των μηνών που οι αναφορές δεν περιλάμβαναν την περιοχή της Χερσώνας, για παράδειγμα, ένα κορίτσι 10 μηνών αφαιρέθηκε από ορφανοτροφείο της περιοχής. Σύμφωνα με τις αναφορές του iStories, υιοθετήθηκε τον Δεκέμβριο του 2022 από τον Σεργκέι Μιρόνοφ, πρόεδρο του πολιτικού κόμματος “Μια δίκαιη Ρωσία – Για την αλήθεια”.

“Big Brother για εφήβους”

Το ρωσικό υπουργείο Παιδείας συνεχίζει να παρακολουθεί τα  παιδιά της Ουκρανίας μετά την υιοθεσία τους σε ρωσικές οικογένειες και είναι υπεύθυνο για τη σύνταξη έκθεσης σε περίπτωση θανάτου ενός παιδιού. Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023, το υπουργείο κατέγραψε τους θανάτους πέντε παιδιών από τα κατεχόμενα τμήματα των περιοχών Χερσώνα και Λουχάνσκ. Ένα από τα παιδιά πέθανε από αυτοκτονία.

Τα έγγραφα που έχει λάβει η Meduza αναφέρουν ότι ένα από τα καθήκοντα του Υπουργείου Παιδείας είναι η λήψη μέτρων για την πρόληψη των παιδικών αυτοκτονιών στα κατεχόμενα εδάφη. Αυτό το κάνει με τη βοήθεια ενός οργανισμού που ονομάζεται Κέντρο για τη Μελέτη και τη Δικτυακή Παρακολούθηση του Περιβάλλοντος των Νέων, σύμφωνα με δύο πηγές του υπουργείου. Οι αρμοδιότητες αυτού του οργανισμού, ωστόσο, υπερβαίνουν κατά πολύ τις προσπάθειες πρόληψης των αυτοκτονιών.

Το Κέντρο είναι μια εταιρεία πληροφορικής που ιδρύθηκε με εντολή του Βλαντίμιρ Πούτιν και η οποία λαμβάνει δισεκατομμύρια ρούβλια από τον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό της Ρωσίας. Αναπτύσσει το δικό της λογισμικό, το οποίο στη συνέχεια χρησιμοποιεί για να παρακολουθεί την ηλεκτρονική εξάπλωση του “αναρχισμού”, του “ναζισμού” και “άλλων μορφών καταστροφικών πληροφοριών” στο διαδίκτυο.

Το κύριο προϊόν του Κέντρου είναι ένα λογισμικό που ονομάζεται Profilaktika, το οποίο φέρεται να παρακολουθεί πάνω από 540 εκατομμύρια προφίλ εφήβων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (και θεωρεί ότι πάνω από δύο εκατομμύρια από αυτά παρουσιάζουν “καταστροφική συμπεριφορά”).

“Αυτό είναι ο Μεγάλος Αδελφός για τους εφήβους”, δήλωσε στη Meduza υπάλληλος του Υπουργείου Παιδείας που γνωρίζει τις λειτουργίες του συστήματος. “Χρησιμοποιεί [νευρωνικά δίκτυα για να δημιουργήσει] ένα προφίλ κινδύνου για κάθε παιδί – αυτοκτονία, τρομοκρατία, εξτρεμισμός – και στέλνει πληροφορίες σχετικά με αυτό στον χειριστή [του λογισμικού]. Μπορεί επίσης να τις στείλει στις αρχές”.

Οι υπάλληλοι που χρησιμοποιούν το λογισμικό καθοδηγούνται από ένα φυλλάδιο που περιλαμβάνει την ερευνητική ομάδα του αείμνηστου Αλεξέι Ναβάλνι ως παράδειγμα “εξτρεμιστικής οργάνωσης” και περιγράφει την επανάσταση του Μαϊντάν της Ουκρανίας με τους εξής όρους: “Νεοναζιστικές οργανώσεις [χρησιμοποιήθηκαν] για να σχηματίσουν τη λεγόμενη “αντιπολίτευση” και να πραγματοποιήσουν πραξικοπήματα”.

Σύμφωνα με έγγραφα που έχει λάβει η Meduza, η TsISM έχει ήδη δοκιμάσει το λογισμικό της σε 44 ρωσικές περιοχές. Ο οργανισμός σχεδιάζει να το επεκτείνει σε ολόκληρη τη χώρα και να το ενσωματώσει στις βάσεις δεδομένων του υπουργείου Εσωτερικών στο εγγύς μέλλον.

Δεν είναι σαφές πόσο αποτελεσματικό είναι αυτό το πρόγραμμα, αλλά δύο υπάλληλοι του Υπουργείου Παιδείας που εργάζονται με τα δεδομένα που παράγει δήλωσαν στη Meduza ότι το λογισμικό είναι πολύ καλό στην αποανωνυμοποίηση των εφήβων στο διαδίκτυο.

“Ακόμη και αν ένα παιδί χρησιμοποιούσε ψευδώνυμο στο διαδίκτυο, άλλαζε την ηλικία του, χρησιμοποιούσε τη φωτογραφία κάποιου άλλου και μπλόκαρε τους γονείς του, το κέντρο θα βοηθούσε στην ταυτοποίησή του”, δήλωσε ένας υπάλληλος.

Η Meduza έχει αποκτήσει δεκάδες από τα προφίλ κινδύνου που δημιουργήθηκαν με δεδομένα από το λογισμικό Profilaktika. Κάθε ένα περιέχει τη φωτογραφία, τη διεύθυνση και τον αριθμό τηλεφώνου του υποκειμένου του, καθώς και μια λεπτομερή ανάλυση των λογαριασμών τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, συμπεριλαμβανομένου του αριθμού των likes, των αναδημοσιεύσεων και των σχολίων που έχουν αφήσει.

Τα προφίλ υποδεικνύουν επίσης αν ένας έφηβος ανήκει σε “κοινότητες της αντιπολίτευσης” ή αν έχει αναρτήσει ή κάνει like σε αναρτήσεις που “δυσφημούν την επιβολή του νόμου”, “επικρίνουν τις σημερινές αρχές της Ρωσικής Ομοσπονδίας”, “απεικονίζουν περιεχόμενο σοκ” ή σχετίζονται με τον “αναρχισμό”.

Αυτοί οι παράγοντες χρησιμοποιούνται για να αποδοθεί σε κάθε παιδί τόσο μια “βαθμολογία καταστροφικότητας” όσο και μια “βαθμολογία αντιπολίτευσης”.

“Το TsISM σαρώνει το Διαδίκτυο, παρακολουθεί τη διαδικτυακή δραστηριότητα και βοηθά τις αρχές επιβολής του νόμου να εντοπίσουν ακτιβιστές της αντιπολίτευσης και αντιπάλους των ρωσικών αρχών”, ανέφερε μια πηγή από το υπουργείο Παιδείας.

Το 2023, το TsISM έλαβε 621 εκατομμύρια ρούβλια (6,7 εκατομμύρια δολάρια) από τον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό της Ρωσίας για το έργο αυτό. Για τα επόμενα τρία χρόνια, προβλέπεται να λάβει περισσότερα από 1,7 δισεκατομμύρια ρούβλια (περισσότερα από 18,5 εκατομμύρια δολάρια), σύμφωνα με έγγραφα που διέρρευσαν.

Ο απώτερος στόχος, λένε τα έγγραφα, είναι το πρόγραμμα να “καλύψει τουλάχιστον το 85%” των λογαριασμών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης των παιδιών και των εφήβων που ζουν στα κατεχόμενα εδάφη της Ουκρανίας.

Ένα “Υπουργείο των Ορφανών”

Για να ενοποιήσουν τις διάφορες πρωτοβουλίες και τα προγράμματά τους για την απέλαση, την υιοθεσία, την κατήχηση και την παρακολούθηση των ουκρανικών παιδιών, οι ρωσικές αρχές εξετάζουν το ενδεχόμενο να δημιουργήσουν μια ολόκληρη νέα κυβερνητική υπηρεσία. Σε επικοινωνίες μεταξύ του υπουργείου Εργασίας και του υπουργείου Παιδείας, ομοσπονδιακοί υπάλληλοι έχουν αναφερθεί στην προτεινόμενη οντότητα ως ένα νέο “υπουργείο”.

Σύμφωνα με πηγές από το Υπουργείο Παιδείας, η ιδέα αυτή “προωθείται” από την βουλευτή της Κρατικής Δούμας Άννα Κουζνέτσοβα. Η πρώην Επίτροπος της Ρωσίας για τα δικαιώματα των παιδιών, Kuznetsova, είναι περισσότερο γνωστή για τις υπερσυντηρητικές δηλώσεις και πρωτοβουλίες της. Μία από τις πηγές της Meduza περιέγραψε την κατάσταση ως εξής:

Λένε ότι το “Υπουργείο Ορφανών” φτιάχνεται ειδικά για εκείνη. Ότι η Kuznetsova είναι πολύ δυσαρεστημένη με τη νέα της θέση και ότι δεν έχει καμία χρησιμότητα για την Κρατική Δούμα. Εν τω μεταξύ, τυχαίνει ξαφνικά να υπάρχει ένας τόνος ορφανών και κοινωνικά μειονεκτούντων παιδιών στη Ρωσία. Και όλα αυτά τα παιδιά από την Ουκρανία μπορεί επίσης να καταλήξουν υπό την εξουσία της Κουζνέτσοβα – αυτό είναι το νόημα της πρωτοβουλίας, απ’ ό,τι καταλαβαίνω. Να αναλάβει τον έλεγχο όλων των φορέων επιτροπείας και παιδικής πρόνοιας και ολόκληρης της κρατικής πολιτικής για τα παιδιά με αναπηρία.
Η Κουζνέτσοβα έχει αναφερθεί στα ουκρανόπουλα ως “ομήρους” (όχι της Μόσχας αλλά του Κιέβου) και έχει καταβάλει διάφορες προσπάθειες για να “επιταχύνει τη διαδικασία” της υιοθεσίας τους στη Ρωσία.

Ορισμένες από τις πηγές της Meduza εξέφρασαν αμφιβολίες ότι η πρόταση θα γίνει πραγματικότητα λόγω του χρηματικού ποσού που θα κόστιζε. Σύμφωνα με μια πηγή προσκείμενη στο Κρεμλίνο, η τελική απόφαση θα ληφθεί μετά τις προεδρικές εκλογές της Ρωσίας στα μέσα Μαρτίου.

Οι υπάλληλοι του υπουργείου Παιδείας, ωστόσο, έχουν αρχίσει να συζητούν την πρωτοβουλία σαν να είναι ήδη τελειωμένη υπόθεση. Όταν η υπηρεσία άρχισε να μετακομίζει σε νέο κτίριο στη Μόσχα τον Οκτώβριο του 2023, δήλωσε πηγή του υπουργείου στο Meduza, οι υπάλληλοι υπέθεσαν ότι ο σκοπός της αλλαγής ήταν να “απελευθερωθεί ένα κτίριο για το “νέο υπουργείο”.

Από την έναρξη του πολέμου πλήρους κλίμακας, τα ρωσικά σχολεία διδάσκουν στα παιδιά τη σημασία του “αφοπλισμού” της Ουκρανίας, της διαμόρφωσης μιας “ρωσικής πολιτικής ταυτότητας” και της “εξυπηρέτησης της πατρίδας”. Η ίδια ρητορική χρησιμοποιείται στα σχολεία των κατεχόμενων εδαφών της Ουκρανίας.

Οι Ρώσοι εθελοντές που εργάζονται στα κατεχόμενα εδάφη, ωστόσο, δεν ανησυχούν ιδιαίτερα για αυτούς τους στόχους. Πολλοί Ρώσοι μαθητές, των οποίων οι απόψεις έχουν ήδη διαμορφωθεί από την αντι-ουκρανική ρητορική της κυβέρνησης, δήλωσαν οι εθελοντές στο Meduza, δεν είναι πρόθυμοι να έχουν φυσιολογικές αλληλεπιδράσεις με Ουκρανούς, παρά τα προγράμματα κατήχησης του Κρεμλίνου.

“Ένα αγόρι ήρθε στην τάξη μας και είπε: ‘Είμαι πολίτης της Ουκρανίας – και είμαι περήφανος. Τα άλλα παιδιά τον χτύπησαν και δεν επέστρεψε στο σχολείο”, δήλωσε ένας εθελοντής στη Meduza. “Ένα άλλο αγόρι (από τη Μαριούπολη- αυτός και η μητέρα του μόλις και μετά βίας κατάφεραν να ξεφύγουν από εκεί) ήρθε στο σχολείο μας και τον αποκάλεσαν χόχολ [υποτιμητικός ρωσικός όρος για τους Ουκρανούς]. Το άντεξε μέχρι που μαζεύτηκαν οι νταήδες και τον χτύπησαν έντονα. Ο δάσκαλος της τάξης των παιδιών απλώς σήκωσε τους ώμους και οι γονείς των συμμαθητών του είπαν: “Γιατί ήρθες εδώ; Κανείς δεν σου είπε να έρθεις”. Και δεν ξαναπήγε στο σχολείο”.

πηγή