«Εντυπωσιακές» αλλά ψεύτικες ειδήσεις διαδίδονται συνήθως ταχύτερα και ευρύτερα από τις πιο «βαρετές» διαψεύσεις τους.

Μετά τις επικρίσεις -κυρίως στον απόηχο της εκλογής Τραμπ- για το πόσο εύκολα διαδίδονται στο Facebook ανυπόστατες και ψευδείς ειδήσεις, το μέσο κοινωνικής δικτύωσης ανακοίνωσε πως εισάγει εργαλεία που στοχεύουν στον περιορισμό των λεγόμενων fake news.

picsart_12-16-02-20-26

Τα εργαλεία θα βασίζονται στη συνεργασία με ομάδες που διερευνούν την ορθότητα των αναφορών και θα μαρκάρουν ως αμφιλεγόμενες τις ύποπτες ειδήσεις.

Το Facebook είχε δεχθεί τις περισσότερες επικρίσεις για τα λεγόμενα fake news -ο όρος δείχνει ότι έχει πλέον μπει στη δημόσια συζήτηση ως συγκεκριμένο φαινόμενο, που αφορά ειδικά τις ψευδείς αναφορές (ουκ ελάχιστες φορές, συνωμοσιολογικού «αρώματος») που διαδίδονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η έννοια των fake news συνδέεται με τον άλλον όρο που επίσης ακούγεται στη δημόσια συζήτηση μετά τον Τραμπ, την «μετα-αλήθεια».

Είναι τεράστια συζήτηση το τι σχέση έχουν όλα αυτά με την πολιτική στάση ή συγκεκριμένα την εκλογική συμπεριφορά -σύμπτωμα; αίτια και αποτέλεσμα; παράγοντας η επίδραση του οποίου εξαρτάται από άλλες μεταβλητές; ύπουλη «απλή» σχετικοποίηση των πραγματικών δεδομένων; – αλλά τα fake news είναι ζήτημα. Ο ιδρυτής του Facebook Μαρκ Ζούκερμπεργκ είχε απορρίψει ως «τρελή» την εκτίμηση ότι οι Αμερικανοί ψήφισαν Τραμπ λόγω του Διαδικτύου -όμως, το Facebook τελικά θα προχωρήσει σε εργαλεία εναντίον των fake news.

Οι ανυπόστατες φήμες και η κάθε λογής συνωμοσιολογία (στην οποία συνήθως βασίζονται) ήταν πάντοτε μέρος του Διαδίκτυου, όμως οι επικρίσεις σε βάρος συγκεκριμένα του Facebook υποστηρίζουν πως, άθελά του, το Facebook κατέληξε το όχημα μέσω του οποίου πέρασαν από τις παρυφές του Διαδικτύου στο «κέντρο» του.

Οι επικριτές υποστηρίζουν πως αυτό οφείλεται στον τρόπο λειτουργίας του Facebook: Στη ροή του κάθε χρήστη δίνεται προτεραιότητα σε νέο περιεχόμενο που έχει προηγουμένως προκαλέσει το ενδιαφέρον άλλων χρηστών (και κατά κανόνα, φιλτραρισμένο από τον αλγόριθμό του, θεωρείται πιθανότερο να ενδιάφερει τον χρήστη). Το σημείο αυτό παράλληλα, κατά τους επικριτές, ευνοεί την μετατροπή της ροής στο Facebook, προσωποιημένης για κάθε χρήστη, σε χώρο αναπαραγωγής (και έμμεσης ενίσχυσης) απόψεων και οπτικών με τις οποίες συμφωνεί (echo chamber).

Οι ψευδείς ειδήσεις έχουν συνήθως ένα στοιχείο εντυπωσιασμού και είναι πιθανότερο να προκαλέσουν αντιδράσεις των χρηστών. Αντιθέτως, η διάψευσή τους δεν προκαλεί την ίδια διάδραση. Οπότε, υποστηρίζουν οι επικρίσεις, οι μεν πρώτες διαδίδονται γρήγορα και σε μεγαλύτερο αριθμό χρηστών, οι δεύτερες όμως όχι.

Tα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα από την περίοδο της μάχης για τον Λευκό Οίκο ήταν η δήθεν υποστήριξη που εξέφρασε ο Πάπας για την υποψηφιότητα του Τραμπ, πως δήθεν ένας πράκτορας του FBI που ερευνούσε την Κλίντον βρέθηκε νεκρός ή το διαβόητο Pizzagate.

Έτσι, την Πέμπτη, 15.12.2016,  το Facebook ανακοίνωσε ότι θα προσθέσει εργαλεία που θα βοηθούν στην καταπολέμηση αυτής της διαδικασίας.

picsart_12-17-11-03-25

Θα συνεργάζεται με ήδη υπάρχουσες ομάδες που ελέγχουν την ορθότητα ειδήσεων που κυκλοφορούν «σκόρπιες» στο Διαδίκτυο, όπως το Snopes αλλά και τα παραδοσιακά ειδησεογραφικά Associated Press και ABC. Όταν αυτές χαρακτηρίζουν ψευδή μία είδηση, το Facebook θα μαρκάρει ως «αμφιλεγόμενη» την είδηση όταν εμφανίζεται στη ροή του και θα δίνονται εξηγήσεις γιατί.

Ενδέχεται επίσης, όπως είπε το Facebook, αυτές οι ειδήσεις να εμφανίζονται χαμηλότερα στη ροή και να μην είναι δυνατή η επανανάρτησή τους.

Ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, Άνταμ Μοσέρι, ανέφερε πως σκοπός είναι τα εργαλεία του Facebook να επικεντρωθούν στα «χειρότερα των χειρότερων» ξεκάθαρων ψευδών ειδήσεων που δημιουργούνται σκόπιμα ώστε να ωφελούν όποιον τις κατασκευάζει.